Astrid Nordstad og Operaorkesteret
Astrid Nordstad og Operaorkesteret

Det gikk et sukk gjennom salen

Det gikk et lite sukk gjennom salen da de første valthorn-tonene fra Humperdincks Hans og Grete mykt slo mot oss fra scenen.


Skrevet av Ola Nordal foto : Erik Berg/Den Norske Opera & Ballett


Sånn høres det altså ut. Lyden av instrumenter. Ikke gjennom TV-en. Ikke fra en datamaskin. Ikke fra hodetelefonene. Men i samme rom.

Det har vært en spesiell tid – det har vi jo alle merket. I løpet av et par dager i mars ble livet snudd på hodet. Avisenes kultursider ble plutselig fylt opp med avlyste konserter, smertefulle permitteringer og krisepakker. Det har vært fint å se hvor mange som snudde seg raskt og kom opp med skikkelige digitale tilbud. Men ingen ting kan erstatte en ekte konsert.

En følelse av nærhet
For noen år siden leste jeg Cristopher Smalls svært interessante bok om musicking, hvor hovedpoenget nettopp er at musikk er noe man gjør. Det er en aktivitet. Konserter handler like mye som sosial nærhet som overføring av lyd. Jeg har tenkt mye på denne boken de siste månedene.

Operaens sommerkonsert er et forsiktig steg tilbake til en normaltilstand. To tomme seter mellom hver publikummer og flere ubrukte rader. Antibac i hver en krok. Operaen tar smittevern på alvor. Men selv om det fortsatt var full sosial distansering mellom oss i salen, så gav det i det minste en følelse av nærhet å være i samme rom som sangere og musikere, og ikke minst, andre musikkelskere.

Det var tomt og stille i foajeen en halvtime før konsertstart. Normalt kryr det med glade og forventningsfulle mennesker her på dette tidspunktet. Foto: Ola Nordal

Et knippe høydepunkter
Selve konserten var et løst knippe høydepunkter fra repertoaret. I lett slentrende sommerkonsertstil fikk vi presentert litt Bizet, litt Verdi, litt Rossini, samt en fyldig porsjon Puccini. Ensemblet blomstret. Tone, Lydia, Astrid, Marita, Henrik, Eli, Jens-Erik og Audun: Jeg føler at vi kom så nær hverandre i kveld at fra nå av skal jeg bare bruke fornavn. Kor og orkester ble entusiastisk dirigert av en sjarmerende James Gaffigan.

Den nybeslåtte operasjef Randi Stene var med på storskjerm og kom med noen forsiktige erklæringer om neste sesongs program.

– Vi planlegger både realistisk og ganske optimistisk, kunne hun fortelle.

Glimt av neste sesong
Det er jo ingen som helt vet hvordan det kommer til å bli til høsten, men vi håper jo at det skal være trygt å få inn enda flere i salen. Stene kunne avsløre at sesongen starter med Bizets Carmen i august. Denne gangen blir det ikke i Calixto Bieitos versjon, men litt forenklet og tilpasset smittevernshensyn. Videre avslørte hun at vi vil få en konsertversjon av Puccinis Sour Angelica og en detektivopera for operaens barnekor: Gisle Kverndokks Purriot og den forsvunne bronsehesten, skrevet etter Bjørn F. Rørviks barnebok.

Noen av neste sesongs oppsetninger fikk vi smakebiter av. Blant de mest spennende finner vi Bohuslav Martinůs The Greek Passion som ble oppført første gang i 1961. Jeg har ikke hørt verket tidligere, og gleder meg stort til å se det i full versjon. Det lille utdraget for operakoret gav mersmak.

Neste sesongs utvilsomt mest spennende satsing er enda en helt nyskreven opera fra den amerikanske komponisten Missy Mazzoli. Verket skal få navnet The listeneres, men siden operaen er ikke ferdig enda fikk vi ingen smakebiter. I stedet fikk vi servert epilogen fra Mazzoli og librettist Royce Vavreks forrige opera; Breaking the Waves fra 2016. Mazzoli har vært et friskt navn i amerikansk kunstmusikk det siste tiåret, og hun er tydelig blant de som klarer både å være kommuniserende og abstrakt, tonal og moderne. Det hele var stilsikkert framført av solistpraktikant Magnus Ingemund Kjeldstad. Og for øvrig. Begge de to praktikantene (Renate Ekerhovd sang Verdis sjarmerende Saper Vorreste) vitner om god rekrutteringsteft, og jeg gleder meg til å høre mer.


OPERAENS SOMMERKONSERT

Medvirkende: Marita Sølberg, Tone Kummervold, Eli Kristin Hanssveen, Astrid Nordstad, Lydia Hoen Tjore, Renate Ekerhovd, Jens-Erik Aasbø og Henrik Engelsviken, Audun Iversen, Magnus I. Kjelstad, Operakoret og Operaorkestret. Dirigent James Gaffigan.


Audun Iversen og operaorkesteret

Kalender

CD-anmeldelser

Vårt konserthus


  • Beethoven: Duo for viola & cello in E flat major, WoO 32

     P.O. Lindberg - Leonardo Sesenna - Kristiansand Symfoniorkester

  • Tchaikovsky - Serenade for Strings in C major, Op. 48 - Kolbjørn Holthe

    Kristiansand Symfoniorkester

  • Symphony No. 4 / Johannes Brahms / Klaus Mäkelä / Oslo Philharmonic

  • Mozart: Piano Concerto No. 24 in C minor, K.491 - Leif Ove Andsnes - Eivind Gullberg Jensen

    Kristiansand Symfoniorkester

  • Mozart: Symphony No.40 in G minor, K. 550 - Eivind Gullberg Jensen

    Kristiansand Symfoniorkester

  • Edward Elgar - Serenade for Strings in E minor, Op. 20 - Kolbjørn Holthe

    Kristiansand Symfoniorkester

  • Wagner - valkyrierittet fra operaens tredje akt

    Trondheim Symfoniorkester & Opera
    Wagner og utdrag fra Valkyrien: Valkyrierittet fra operaens tredje akt Siegfrids sørgemarsj fra Ragnarokk Utdrag fra Valkyriens 1ste akt.

  • Magiske Minner

    Tine Thing Helseth og Kåre Nordstoga spilte inn albumet «Magical Memories» i Oslo domkirke, under Norges lockdown i slutten av august og begynnelsen av september 2020. De jobbet fra sent på kvelden til de tidlige morgentimene for å få den perfekte lyden, uforstyrret av støy fra omverdenen. 

    Lanseres 28 Mai, 2021

    See More
  • La Clemenza di Tito

    Rå maktkamp, begjær, sjalusi og Mozarts nydelige musikk. La clemenza di Tito leverer all den skjønnhet og heftige følelser vi forventer fra mesternes mester.

  • Vinterstemning frå Valdres

  • Piotr Anderszewski

    J.S. Bach: Well-Tempered Clavier, Book 2: Prelude No. 12 in F Minor

  • Rachmaninoffs Pianokonsert nr. 2

    Oslo-Filharmonien med solist Håvard Gimse og dirigent Vasily Petrenko spiller Rachmaninoffs Pianokonsert nr. 2.

  • Tsjajkovskijs Symfoni nr. 4

    Oslo Filharmoniske Orkester

  • Johann Sebastian Bach: Christmas Oratorio

  • Oslo Filharmoniske Orkester

    Symphony No. 1 / Gustav Mahler / Klaus Mäkelä

    See More
  • Lawoclassics

    Prokofiev Symphony No. 5 & Myaskovsky Symphony No. 21 with Vasily Petrenko and Oslo Philharmonic

    See More
  • Se dagens luke (8) i Warner Classics julekalender.

    Eric Lu spiller Schubert: Piano Sonata in A major

    See More
  • Mariam Batsashvili - Piano ( hel konsert)

    Mariam Batsashvili fremfører en recital av Franck, Schumann, Liszt og mer på Wigmore Hall (okt 2020). Nyt denne live konserten til den unge georgiske pianisten Mariam Batsashvili i Wigmore Hall i London, hvor hun fremførte solo pianostykker av Franck, Ravel, Thalberg, Schumann og Liszt..

  • BEETHOVEN Symphony No 5 - Eschenbach

     Göteborgs Symfoniker

  • Det Norske Kammerorkesterets Julekalender

     Se første luke hos Det Norske Kammerorkester.Lukene kan åpnes hver dag kl. 11 fra 1. desember til julaften.

    See More
  • Warner Classics - Julekalender

    Første video fra Warner Classic`s julekalender er publisert. 🎄

    See More
  • Valdres Sommersymfoni

    Festival highlights 2019

    See More
  • Norges musikkhøgskole (NMH)

    Norges musikkhøgskole (NMH) er en ledende kunstfaglig og vitenskapelig høgskole med over 750 studieplasser. Vi har Norges største fagmiljø i musikk og utdanner profesjonelle utøvere, kirkemusikere, dirigenter, komponister, musikkteknologer, musikkpedagoger og musikkterapeuter.

    See More

Artikler