«Arbeidsferie» med Sibelius

Den unge svensk-norske fiolinisten Johan Dalene sitter i korona-karantene på familiehytte i Stavanger-området, mens han forbereder Sibelius’ fiolinkonsert med SSO.


Skrevet av Mona Levin. Foto: Mats Bäcker


Onsdag og torsdag i inneværende uke er Johan Dalene solist med Stavanger Symfoniorkester i Valen-salen i Stavanger Konserthus. Det er flere grunner til at dette er en begivenhet: den foregår live midt i koronatiden mens mye av landet er helt nedstengt, og orkesterets gjestedirigent, amerikaneren James Gaffigan, med norsk kone og norsk adresse, leder konserten som har to ikoniske verk på programmet: Sibelius’ Fiolinkonsert og Tsjaikovskijs Symfoni nr. 5. SSOs nye sjefdirigent, latviske Andris Poga, skulle dirigert, men koronaen har satt en stopper for besøket.

Og på toppen av dette er altså Johan Dalene solist, og for ham er det å spille i Stavanger Konserthus en ekstra bonus.

Underbart!
- Det er underbart å spille med SSO, og Valen er en av fineste salene jeg vet om. Jeg har spilt konserter i Rogaland siden jeg var en liten gutt, og de to siste årene gjestet jeg Kammermusikkfestivalen i Stavanger – ICMF. Nå er det som å komme hjem, sier Dalene, som har farsslekt i Sandnes.

Han er bare 20 år gammel, men allerede en stjerne i kometfart med store oppdrag bak seg og mange korona-avlyste foran seg. Han er innehaver av en lang rekke priser, blant dem Den norske solistpris (2019) og Equinor-stipendiet (2020) på NOK en million. En stor ære, sier han.

I norske øyne skinner han som norsk, i svenske, som svensk. Faren, cellist i Norrköping Symfoniorkester, er fra Sandnes. Moren er svensk, og med litt påtrykk sier fiolinisten at han er norsk i Norge og svensk i Sverige. Akkurat nå sitter han alene i en korona-«stuga» i Stavanger med sin Stradivarius, generøst utlånt fra Anders Sveaas Almennyttige Fond. Det er en «Spencer Dyke» fra 1736, og det sier sitt om Johan Dalene at han allerede har hatt dette praktfulle instrumentet siden 2017, da han 16 år gammel ble tatt inn i Crescendo-programmet*. Det har ført til inspirerende samarbeid med blant andre Leif Ove Andsnes og Janine Jansen. Fra stugan, der han får mat på døren og egentlig ikke har så mye å klage over, klinger det i karakteristisk sibeliske toner.

Forsker i egen klang
- Det er mange tekniske utfordringer i denne konserten, og jeg må lete etter de forskjellige karakterene i linjene og det spesifikt finske i klangen. Jeg oppfatter den iallfall som finsk, sier Dalene på telefonen. Han har hørt masse om Camilla Wicks, som iallfall var den første intervjueren hørte spille denne konserten. Hun skulle bli både professor ved Norges musikkhøgskole og en elsket mentor for en rekke av de store norske fiolinistene, som igjen har hatt stor innflytelse videre på norsk musikkliv, som både pedagoger og utøvere. 

- For å unngå påvirkning fra de mange store solistene gjennom årene, er det viktig ikke å lytte for mye på for mange. Man må spille selv, gå inn i sitt eget og forske i sin egen klang.

Equinor-stipendiet 2020
Johan Dalene ble født i 2000 og begynte å spille fiolin som fireåring. Bare syv år gammel hadde han sin debutkonsert med Norrköping symfoniorkester. I fjor vant han første pris i Carl Nielsen Internasjonale Fiolinkonkurranse i Odense, og han har også vunnet førsteplass i ni andre internasjonale konkurranser, inkludert The Thomas and Evon Cooper International Violin Competition, der han fremførte Tsjajkovskijs fiolinkonsert med The Cleveland Orchestra. «I saw the best Tchaikovsky Concerto that I’ve ever heard,» sa juryens leder, Gregory Fulkerson.

- Ellers ble det mye styr i fjor, alt jeg hadde på timeplanen ble avlyst, unntatt litt sommerspilling på svenske festivaler i april og mai. Forhåpentlig er sommerfestivalene på plass igjen i år, men min London-debut i Wigmore Hall er utsatt til november, og New York-debuten til sesongen 2022-23. For Equinor-stipendiet planlegger jeg blant annet å reise på kurs og til mesterklasser, prøvespille flere steder, oppsøke pedagoger og kanskje finne en ny bue.

Ny karantene
Etter Stavanger-konsertene skal Johan Dalene hjem til Stockholm og ny karantene. Der skal han øve videre på Thomas Adès’ Fiolinkonsert – et krevende verk som han spiller i mars – og så til Island i april.

- I denne avstengte tiden har jeg fått innøvd litt nytt repertoar, som Sjostakovitsj’ Fiolinkonsert. Det er ikke sikkert jeg hadde kunnet kaste meg over den uten «arbeidsferien». Aldri så galt ….

*Crescendo er et samarbeid og mentorprogram mellom Oslo-Filharmonien, Festspillene i Bergen og Barratt Due Musikkinstitutt. Støttet av Sparebankstiftelsen DNB, Talent Norge, Bettina Ford Jebsen, Hans Peter Jebsen og Trond Mohn.



Artikler