Foto: Jonathan Vivaas Kise
Foto: Jonathan Vivaas Kise

"Det var her det begynte"

Da vår internasjonale stjernesopran Lise Davidsen mottok årets Spellemannspris som årets internasjonale gjennombrudd, fikk hun også et stipend med følgende tittel: «Det var her det begynte».


Skrevet av Fredrik Rûtter


Tanken bak stipendiet er at mottakeren skal donere det videre til arnestedet for selve begynnelsen. Lise Davidsen, som er blitt hyllet med den ene æresbevisningen etter den andre siden hun gikk ut av Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i 2014, har vunnet en rekke internasjonale musikkonkurranser. Prisen for årets internasjonale gjennomslag fikk hun blant annet for sine debuter på både Metropolitan-operaen og i Bayreuth, mens korona-epidemien kom i veien for årets oppfølger på sistnevnte. Hun brukte ikke særlig lang tid på å bestemme hvem hun ville donere stipendiet til. Det ble hennes gamle skole, Sandefjord Videregående, hvor hun var elev på musikk, dans og dramalinjen.

Gitar og håndball
Lise Davidsen er født i Stokke som ligger midt mellom Tønsberg og Sandefjord. Sangpedagog Mona Skatteboe møtte Davidsen første gang som elev ved Stokke kulturskole, hvor det var gitar og sang hun ville utforske. Samtidig drev hun mye med håndball i det lokale laget, hun var en skikkelig håndballjente sies det, og det skulle ikke forundre om hun var en eminent strekspiller. På kulturskolen var det ikke akkurat tostrøken c som ble avlevert, den kom først noen år senere. Det var ingen tvil om at hun hadde et fint materiale, men mange har det. Behandlingen av materialet er det avgjørende for et videre resultat.

Klassisk musikk ble en åpenbaring
Ved skolestart I 2003 vandret Davidsen inn gjennom dørene til Sandefjord Videregående skole, fremdeles med gitaren ved sin side. I november samme år ble Mona Skatteboe ansatt ved skolen og hun fikk overført Lise Davidsen som sin elev i sang. Undervisningen skjer mye på 1 til 1 basis, men skolen er viden kjent for sine store årlige oppsetninger. Det ga Davidsen hennes første møte med scenen. Frøet var sådd. I disse oppsetningene sang hun så forskjellige ting som utdrag fra Which Witch og Vivaldis Gloria. Sangen overtok mer og mer for gitaren, men hun opplevde det å arbeide med brystklangen nesten som skremmende: Lise Davidsens register er usedvanlig stort. Med gitaren hadde hun sunget mye Eva Cassidy, men nå ble hun spesielt interessert i den barokke musikken og eldre musikk. Oppdagelsen av den klassiske musikken reddet henne fra å slutte på musikk, dans og dramalinjen det første året. Det var nære på.

Ikke god nok for Musikkhøyskolen
Lise Davidsen viste at hun er usedvanlig dedikert og strukturert. Det tok ikke altfor lang tid før den tostrøkne c var på plass og hun kunne arbeide mot nye høyder. Hun ble kjent som en litt tilbaketrukket, kanskje sjenert person, men de hun slapp innpå seg, fikk en imøtekommende, humoristisk og elskelig venn. De tre årene hun gikk på Sandefjord VGS gikk den lange reisen fra gitar og Eva Cassidy til eksamensrepertoaret: en barnesang av Bo Linde, videre til Schubert, Haydn, Ich Folge Dir av Bach og «Eja Mater» fra Pergolesis Stabat Mater. Da det var avsunget gikk veien videre til Bergen og Griegakademiet. Norges musikkhøgskole fant henne ikke kvalifisert. Der er det vel kanskje noen som fremdeles river seg i håret.

Lise Davidsens sjenerøsitet viser seg ved at hun donerer stipendiet til den skolen som ble så viktig for henne at hun sier: «Det var her det begynte.» Sandefjord VGS er dypt takknemlig og vil bruke pengene til et stort klassisk prosjekt.

Lise Davidsen under fjorårets debuter i Bayreuth som Elisabeth i Tannhaüser og på The Metropolitan som Lisa i Spardame. Foto: Enrico Nwareth (Bayreuth) og Ken Howard (Metropolitan).

Kalender

CD-anmeldelser

Vårt konserthus


  • Beethoven: Duo for viola & cello in E flat major, WoO 32

     P.O. Lindberg - Leonardo Sesenna - Kristiansand Symfoniorkester

  • Tchaikovsky - Serenade for Strings in C major, Op. 48 - Kolbjørn Holthe

    Kristiansand Symfoniorkester

  • Symphony No. 4 / Johannes Brahms / Klaus Mäkelä / Oslo Philharmonic

  • Mozart: Piano Concerto No. 24 in C minor, K.491 - Leif Ove Andsnes - Eivind Gullberg Jensen

    Kristiansand Symfoniorkester

  • Mozart: Symphony No.40 in G minor, K. 550 - Eivind Gullberg Jensen

    Kristiansand Symfoniorkester

  • Edward Elgar - Serenade for Strings in E minor, Op. 20 - Kolbjørn Holthe

    Kristiansand Symfoniorkester

  • Wagner - valkyrierittet fra operaens tredje akt

    Trondheim Symfoniorkester & Opera
    Wagner og utdrag fra Valkyrien: Valkyrierittet fra operaens tredje akt Siegfrids sørgemarsj fra Ragnarokk Utdrag fra Valkyriens 1ste akt.

  • Magiske Minner

    Tine Thing Helseth og Kåre Nordstoga spilte inn albumet «Magical Memories» i Oslo domkirke, under Norges lockdown i slutten av august og begynnelsen av september 2020. De jobbet fra sent på kvelden til de tidlige morgentimene for å få den perfekte lyden, uforstyrret av støy fra omverdenen. 

    Lanseres 28 Mai, 2021

    See More
  • La Clemenza di Tito

    Rå maktkamp, begjær, sjalusi og Mozarts nydelige musikk. La clemenza di Tito leverer all den skjønnhet og heftige følelser vi forventer fra mesternes mester.

  • Vinterstemning frå Valdres

  • Piotr Anderszewski

    J.S. Bach: Well-Tempered Clavier, Book 2: Prelude No. 12 in F Minor

  • Rachmaninoffs Pianokonsert nr. 2

    Oslo-Filharmonien med solist Håvard Gimse og dirigent Vasily Petrenko spiller Rachmaninoffs Pianokonsert nr. 2.

  • Tsjajkovskijs Symfoni nr. 4

    Oslo Filharmoniske Orkester

  • Johann Sebastian Bach: Christmas Oratorio

  • Oslo Filharmoniske Orkester

    Symphony No. 1 / Gustav Mahler / Klaus Mäkelä

    See More
  • Lawoclassics

    Prokofiev Symphony No. 5 & Myaskovsky Symphony No. 21 with Vasily Petrenko and Oslo Philharmonic

    See More
  • Se dagens luke (8) i Warner Classics julekalender.

    Eric Lu spiller Schubert: Piano Sonata in A major

    See More
  • Mariam Batsashvili - Piano ( hel konsert)

    Mariam Batsashvili fremfører en recital av Franck, Schumann, Liszt og mer på Wigmore Hall (okt 2020). Nyt denne live konserten til den unge georgiske pianisten Mariam Batsashvili i Wigmore Hall i London, hvor hun fremførte solo pianostykker av Franck, Ravel, Thalberg, Schumann og Liszt..

  • BEETHOVEN Symphony No 5 - Eschenbach

     Göteborgs Symfoniker

  • Det Norske Kammerorkesterets Julekalender

     Se første luke hos Det Norske Kammerorkester.Lukene kan åpnes hver dag kl. 11 fra 1. desember til julaften.

    See More
  • Warner Classics - Julekalender

    Første video fra Warner Classic`s julekalender er publisert. 🎄

    See More
  • Valdres Sommersymfoni

    Festival highlights 2019

    See More
  • Norges musikkhøgskole (NMH)

    Norges musikkhøgskole (NMH) er en ledende kunstfaglig og vitenskapelig høgskole med over 750 studieplasser. Vi har Norges største fagmiljø i musikk og utdanner profesjonelle utøvere, kirkemusikere, dirigenter, komponister, musikkteknologer, musikkpedagoger og musikkterapeuter.

    See More

Artikler