Geir Johnson er død
Idet Ultimafestivalen 2021 hadde tonet inn, 16. september, gikk festivalens tidligere leder, komponist, skribent og kulturleder Geir Johnson, ut av tiden, 68 år gammel. Med ham er en drivende kraft i norsk musikkliv borte.
Han startet sin vei inn i musikklivet som sanger innen rock og klassisk. Han studerte musikkvitenskap ved universitetet i Oslo, filosofi ved universitetet i Bergen, og var også en tur innom Operahøgskolen på veien.
Men det var som formidler og gründer han skulle gjøre seg mest bemerket. Han var musikkoordinator ved Henie Onstad Kunstsenter i Bærum (1983-87) og startet musikkfestivalen Music Factory (som senere gikk inn i Borealisfestivalen) i Bergen i 1985. I samme by var han med på opprettelsen av samtidsmusikkensemblet BIT20 og Opera Vest (som senere gikk inn i Bergen Nasjonale Opera). I årene 1989 til 1994 var han president i Landsforeningen Ny Musikk, der han var med på å opprette ensemblet Cikada og samtidsmusikkfestivaler i Trondheim, Harstad og Stavanger. Fra 1998 til 2009 gjorde han en stor innsats som kunstnerisk leder av Ultima, og i 2002 var han med på etableringen av Parkteateret Scene på Grünerløkka i Oslo.
Johnson har også engasjert seg i utviklingsarbeid utenlands. Transposition, et utviklingsprosjekt mellom elleve musikkinstitusjoner i Norge og Vietnam, gjennomførte mer enn 300 undervisnings- og konsertprosjekter i årene 2005 og 2015. I 2013 var han også en av grunnleggerne i Stiftelsen Hedda, som bygget musikkskole og litteraturhus i Yangoon, Myanmar.
Han var aktiv som skribent, kritiker og foredragsholder, og var redaktør for tidsskriftet Ballade i årene 1986-88. Han har publisert artikler om samtidsmusikk i mer enn 80 tidsskrifter, magasiner og aviser nasjonalt og internasjonalt.
Som komponist anså han seg som autodidakt, bortsett fra et studieår ved Stanford University i USA. Hans produksjon spenner fra solostykker til ensembler og vokalmusikk. Mest kjent er han for store installasjonsverk i samarbeid med skulptøren Marit Benthe Norheim: Lifeboats, Rolling Angles og Campingkvinner, hvorav flere har vært vist rundt i Norden og Storbritannia.
Han hadde en rekke verv, blant annet satte han solide spor setter seg som styreleder i OscarsborgOperaen og Valdres Sommersymfoni. For en rekke musikere, kulturarbeidere og institusjoner fremsto han også som en viktig mentor, pådriver og kontaktformidler, noe de siste dagers reaksjoner på hans Facebookside vitner om. Denne høsten var han opptatt med sin konsertserie Klassisk på Park og med å levere nye komposisjoner til NB Noter.
Geir Johnsons bortgang blir merkbar i norsk musikkliv.