Kirsten Flagstad i tittelrollen i Tosca. Fotograf ukjent.
Kirsten Flagstad i tittelrollen i Tosca. Fotograf ukjent.

Kirsten Flagstad 125 år

– Kirsten Flagstad Festival og KORK arrangerer verdens første drive-in-opera på Hamar. The Guardian skriver at det er English National Opera som er først ute, men det skjer i september, så vi slår dem så vidt jeg kan se, sier festivalsjef Gjøril Songvoll fornøyd.


Skrevet av Hilde Holbæk Hanssen


Hun rakk akkurat å lansere årets program for Kirsten Flagstad Festival 2020, 18. – 21. juni, før koronakrisen satte inn og hele festivalprogrammet måtte utarbeides på nytt. Akkurat den øvelsen er hun ikke alene om. Norske festivaler har vist stor kreativitet de siste månedene. Noen har måttet kaste inn håndkleet, andre har klart å komme opp med helt nytt program.

– Det var jo et veldig fint signal vi fikk da regjeringen gjorde det klart at ingen statlig støtte ville bli trukket tilbake. Det var derfor ingen grunn til å kansellere alle avtaler med utøverne (bortsett fra de utenlandske). Samtidig var denne avgjørelsen et signal om at vi måtte levere, forklarer Songvoll.

Kirsten Flagstad som Isolde på operaen i San Francisco i 1937.

Digital og live
– Vi var i den heldige situasjon at vår nye styreleder, Lage Thune Myrberget, var godt hjemme på det digitale feltet. For ham var avlysning utelukket og han hadde nok kompetanse til at vi kunne kaste oss ut i en digital festival på så kort varsel. Jeg hadde nok ikke kommet på den ideen selv.

Men bare så det er sagt: det blir fem, muligens seks, livekonserter i løpet av de fire dagene. Grensen på en meter mellom stolene gjør at festivalen ikke klarer å få inn flere enn litt over 100 mennesker pr. konsert.

– Det føles litt urettferdig at vi må være så strenge på den meteren når transportsektoren slipper unna med mindre, innrømmer festivalsjefen.

– Det går jo hardt ut over inntektene, men i år må vi tenke disse konsertene som eksklusive arrangementer der vi har skrudd opp prisen en del i forhold til hva vi pleier. Jeg har måttet bruke kr. 400.000 til den digitale satsingen. Det er mye penger for oss.

Hvordan lager man en digital Flagstad-festival? Bruker dere det som fins av filmopptak med henne?

– Vi feirer Kirsten Flagstad med noen av landets beste sangere. Det ligger mye av og med Flagstad på nett, men vi velger å lage helt ferske konserter i tillegg til en rekke intervjuer og samtaler om Kirsten, hennes liv og karriere.

Det er spesielt tre store arrangementer som fokuserer på 125-årsjubileet: Konserten Kirsten Flagstads Sangskatt i Hamar Teater med sangerne Stina Levvel, Siv Oda Hagerupsen og pianisten Dorina Komani, Operafest for Flagstad i Hamar kulturhus med sangerne Caroline Wettergreen, Håkon Kornstad, Jørgen Backer og Bernt Ola Volungholen akkompagneres av pianistene Fabrice Bligoud Vestad og Stefan Ibsen Zlatanos, og Drive-in-Opera på Stortorget i Hamar med sangerne Ingegjerd Bagøien Moe, Siv Misund, Thomas Ruud, Volungholen, KORK og dirigenten Peter Szilvay.

– Drive-in-opera er muliggjort takket være en stor gave fra Sparebankstiftelsen på Hedmark og rikelig med spons fra OBOS, og vi er veldig glad for at NRK Klassisk sender konserten på P2 19.juni.

– Vi skiller mellom digitalt og livestreamet program. Der det står «Live Flagstad 125» går arrangementet på direkten, mens «Digitalt Flagstad 125» indikerer at det er spilt inn på forhånd. Publikum skal vite hva de får, fastslår Songvoll.

Alt som skjer på årets festival er på en eller annen måte koblet til Kirsten Flagstad. De kvinnelige sangerne synger hennes repertoar og de mannlige fremfører materiale fra operaer hun var med i.

– Men jeg er en sånn som syns at det ikke det gjør noe at konserter kan ha litt fest og moro, så vi får for eksempel festivalprofil Bernt Ola Volungholen, som selv kommer fra traktene rundt Hamar, til å fremføre Rolf Just Nilsens legendariske revynummer Operasangeren på Drive-in-Opera.

Festivalen vil også følge opp et initiativ Kirsten Flagstad selv tok i sin tid, og som kanskje ikke er så kjent: Hun fylte hele Aulaen i Oslo med barn – voksne hadde ikke adgang! – og sang klassisk musikk for dem. Dette markeres med serien Opera for kidsa, som foregår torsdag til lørdag kl. 15, med forskjellige utøvere og nytt innhold hver gang.

Flagstad hadde også et stort engasjement for unge musikere. Dette følges opp med konsertene Unge talenter i banken, der unge talenter fra Kulturskolene i området og unge profesjonelle sangere fra region Innlandet hver dag har konsert i Sparebank 1s lokaler kl. 16.

– Jeg syns det er spesielt hyggelig at vi har fått i gang dette samarbeidet med fem kulturskoler på Innlandet, sier Songvoll, som gleder seg til fortsettelsen.

Samtaler
– Vi kommer også til å ha en del samtaler, forteller Songvoll. – Torsdag til lørdag kl. 11 inviterer tidligere operasjef i Arktisk Filharmoni, Katharina Jakhelln Semb, til Frokost i Strandstuen på Flagstad Museum med aktuelle gjester: museets direktør, kulturskolens leder og koloratursopranen Caroline Wettergreen.

Operabrunch med Mona sendes torsdag til lørdag fra Foajeen i Bjørvikaoperaen, der Klassiskmusikk.coms redaktør Mona Levin intervjuer Lise Davidsen, Elisabeth Teige, Knut Skram, Terje Stensvold og forfatteren Trond Olav Svendsen. En liten hilsen fra stjerneregissør Stefan Herheim kan også ventes underveis.

Programmene Hjemme hos Kirsten kommer til litt forskjellige tidspunkter fra Kirsten Flagstad Museum og kan tilby interessante innføringer i norsk operahistorie med Terje Boye Hansen og Trond Olav Svendsen. Hamars musikkhistorie er et annet tema, som belyses gjennom en samtale mellom Roger Andreassen og Bernt Ola Volungholen.

Noen musikkinnslag kan også ventes i forbindelse med samtalene.

Digital fremtid
Nå kom jo denne digitale situasjonen fort på. Kommer det til å få noen betydning for fremtidige festivaler?

– Ja, det er jeg ganske sikker på. Kirsten Flagstad er et langt mer kjent navn i utlandet enn i Norge, spesielt i USA: Da hun debuterte på Metropolitan i New York i 1935 var teateret i ferd med å gå konkurs, men hennes suksess medførte en publikumseksplosjon som reddet økonomien. Så jeg tenker at digitale sendinger ut i verden kan få stor betydning, både for festivalen og norsk musikkliv. Det vi nå gjør er den første internasjonale Kirsten Flagstad Festival og det bør fortsette. – Egentlig burde ikke være noe i veien for å kunne få til en operafestival á la Glyndebourne eller Bayreuth på Hamar, sier Songvoll optimistisk.

Festivalsjef Gjøril Songvoll beundrer jubilanten