Kunngjøringer fra pariserkommunen – en ny norsk opera
I disse dager strømmes kammeroperaen Kunngjøringer fra pariserkommunen gratis på Den Norske Opera & Balletts nettsider. Operaen er skrevet av Bernhard Bornstein og John Andrew Wilhite-Hannisdal til en libretto av Finn Iunker. Den ble spilt inn av Operaorkesteret og solister fra operakoret med altsolist Tone Kummervold og tenorsolist Eirik Grøtvedt.
Vår egen operafantast Ola Nordal har slått av en prat med Wilhite-Hannisdal om den flunkende nye operaen.
Kan du si litt om bestillingen?
- Operaen ble faktisk bestilt så langt tilbake som høsten 2017! Daværende operasjef Annilese Miskimmon så en «one-act» som jeg laget sammen med Bernhard Bornstein og Finn Iunker på Triologen-prosjektet på KHiO under Ultima 2017. Hun likte den så godt at hun rett og slett bestilte en opera av oss!
Det er spenstig tematikk. Fortell!
- Pariserkommunen (1871) er et av de viktigste sosiale opprørene i moderne tid. Vi bestemte oss for å jobbe med pariserkommunen ikke bare fordi vi synes demokratiets tilstand og sosialt opprør er relevant i dag, men også fordi pariserkommunen har spilt en rolle i Norges opera- og teaterhistorie.
- Komponisten Johan Selmer var aktiv i kommunen og ble faktisk operasjef på Paris Opera under beleiringen da hele operaens administrasjon flyktet. Han ble arrestert og sendt tilbake til Oslo (eller, da var det vel Christiania), hvor han skrev verket Scène funèbre som handler om kommunen. Nordahl Grieg skrev også et verk om kommunen. Det var librettist Finn Iunker opptatt av.
Hvorfor har dere valgt film som medium?
- Prosjektet ble dessverre rammet av korona, men vi tenkte veldig mye på hvordan vi kunne lage et verk som tjente på mulighetene for opptak, og ikke bare ble enda en «filmatisert opera» som kom ut av koronatiden. Da vi hørte at den unge ukrainske kunstneren Lesia Vasylchenko var tilgjengelig og kunne lage videodesign for verket, sa vi ja til det med en gang. Hennes arbeid er rett og slett magisk!
- Til dette prosjektet laget hun blant annet 3D laserskanner av alle stedene i Paris som nevnes i librettoen. Vi brukte flere dager i studio med operakor og orkester, samt solister fra operaen, og jeg fikk tilgang til deler av operaens arkiver, som jeg klippet opp og brukte for å konstruere noe helt nytt.
Jeg må innrømme at jeg ikke helt hadde fått med meg at dere hadde premiere 3. oktober.
- Med premiere under Ultima sto vi nok litt i skyggen av den utrolige fine produksjonen av The Listeners. Vårt verk er ikke like stort, men jeg synes det er en sterk og subtil kammeropera som er absolutt verdt å høre.
Jeg er hjertens enig!
Kunngjøringer fra pariserkommunen er tilgjengelig på Den Norske Opera & Balletts nettsider i perioden 3.–31. oktober – gratis!
Forestillingen er tilgjengelig her.
Musikk: Bernhard Bornstein / John Andrew Wilhite-Hannisdal
Libretto: Finn Iunker
Video: Lesia Vasylchenko
Dirigent/ensemble: César Cañón og Den Norske Opera & Balletts orkester, med sangere fra Operakoret
Solister: Tone Kummervold, Eirik Grøtvedt, Cecilie Cathrine Ødegården, Robert Näse, Rolf Conrad, Thomas Flodin