Bilder: Bergen Nasjonale opera
Bilder: Bergen Nasjonale opera

Kveldens forestilling er ikke avlyst

Trodde du at streaming var et nytt fenomen? Bergen Nasjonale Opera presenterer Teatrofonen fra 1881, i 2020-format på årets Festspill i Bergen.


Skrevet av Hilde Holbæk Hanssen


Da koronakrisen senket seg over norsk kulturliv, ble det et viktig poeng for operasjef Mary Miller å holde ansatte og prosjekter i gang og ikke permittere folk. Det første eksempelet på dette var en usedvanlig lekker påskehilsen fra BNO der Edvard Grieg kor og korets talentprogram for barn og unge, samt sopranen Elisabeth Teige formidlet Påskehymnen fra Cavalleria Rusticana, som vakte oppsikt også utenfor landets grenser, som den britiske siden Slipped Disc. Før påske hadde en del orkestre og operaselskap kommet på banen med forskjellige digitale prosjekter med enkeltmusikere i hvert sitt bilde som klarte å musisere sammen, men Miller ønsket å gjøre noe mer med visualiseringen og valgte å fremstille salmen gjennom et gammelt fotoalbum.

– Jeg ville at det skulle lukte litt av gammelt album, forklarer hun.

Mary Miller i Bergenske omgivelser.
Foto: Magnus Skrede.

Digitale festivaler og gammel teknikk
Årets Bergensfestspill har på imponerende vis klart å få til en hel alternativ festival på svært kort varsel. BNO, som skulle åpnet årets Festspill med operaen Salome, valgte å delta i den digitale festivalen ved å ta publikum over hele Europa med inn i hjertet av korona-stengte operahus i en ny, interaktiv forestilling: lydkunstprosjektet This Evening’s Performance Has Not Been Cancelled.

Det gjør de ved å hente frem en 140 år gammel streaming-metode: Lyttetjenesten Teatrofonen hadde mange ivrige tilhengere på slutten av 1800-tallet. Både den moderne viktorianer, Kong Luis I av Portugal og den berømte franske forfatteren Marcel Proust kunne lytte til direktesendte forestillinger ved å ringe denne «sky-tjenesten» koblet opp mot den store operaen i Paris.

Da Mary Miller var leder av Europeisk Kulturby Stavanger i 2008 samarbeidet hun med lydkunstneren Zoë Irvine i Edinburgh. Hun arbeider primært med lyd, stemmeutforskning, feltopptak og forholdet mellom lyd og bilde. Hun er også lyddesigner og foreleser i filmlyd. Hennes fascinasjon for telefonbasert arbeid ble utforsket i kunstprosjektene DIAL-A-DIVA. De ble fremført i Stavanger som en 24-timers live konsert over telefon, der folk deltok fra alle verdenshjørner – blant annet fra en kafé i Ghana. Hun har senere hatt et lignende prosjekt kalt Your Voice is You (2015).

Krisen skapte nye fellesskap
– Jeg kontaktet henne nå, og det var hun som kom opp med ideen om Teatrofonen, forklarer Miller. – Da vi måtte avlyse vår oppsetning i mars av Mozarts La clemenza di Tito halvannen uke før premieren skulle finne sted, tenkte vi at vi ikke var alene om det. Vi kontaktet diverse operahus for å høre om de ville være med på å presentere sine korona-avlyste forestillinger på forskjellige måter, og fikk god respons på ideen.

Konseptet er det samme som i 1881: hvert medvirkende operahus har et telefonnummer du kan ringe. Der inviteres du inn i labyrinten av forberedelser til forestillinger som ble avlyst i kjølvannet av Covid-19. I den andre enden finner du operasangere, kostymemakere, musikere og andre som jobber i et operahus. Vil du snakke med noen i Bergen, får du La clemenza di Tito. I Wuppertal var det Puccinis La Bohème som ble avlyst. Her kan du høre arier og møte levende mennesker fra en spennende og hektisk operaverden.

De medvirkende operaselskapene er Bergen Nasjonale Opera, Teatro Real Madrid (Spania), Grand Théatre de Genève (Sveits), Opera Wuppertal og Staatsoper Hannover (Tyskland), Garsington Opera (Storbritannia), Holland International Festival (Nederland) og The Airport Society (Belgia).

Omarbeidet Carmen
Nå er spørsmålet om digitalopera har gitt mersmak?

– Vi har flere digitale prosjekter på gang. Vi er opptatt av å holde hjulene i gang og sørge for å beholde noen av de sangerne vi allerede hadde engasjert: Vi skulle fremført Carmen til høsten. Den har vi også måttet avlyse, men har fått Anders Lindstad, Stephen Higgins og John Ramster til å lage en kortfilm som omarbeider historien radikalt til 2020, der en journalist lurer på hvordan det egentlig gikk med Don José (for anledningen omdøpt til Joseph). De fire hovedrollene spilles inn der solistene sitter isolert: Carmen – Ketevan Kemoklidze i Barcelona, Joseph – Freddie de Tommaso i London, Escamillo – Andrei Kymach i Odessa og journalisten Mika – Beate Mordal rundt om i Norge. En annen forestilling som skulle hatt premiere uken etter Salome, var Future Opera, to nye operaer av to unge komponister. Den ene komponisten, Peder Barratt-Due, som bor i Los Angeles, er nå involvert i et nytt animasjonsprosjekt for BNO. Han samarbeider med Fredrik Fotland i Expance film, Oslo, og prosjektet viser hvordan en operaforestilling blir til, utformet som et dataspill for «barn i alle aldre».

This Evening’s Performance Has Not Been Cancelled har premiere 31. mai. Den spilles også 2. juni og 12. juni, og aktuelle telefonnumre finner man her.