Noen inntrykk fra en musikkfestival i Ukrainas naboland
Den 19. festivalen «Chopin og hans Europa» i Warszawa ble avsluttet 1. september. Årets utgave var sterkt preget av både tid og sted.
Også i år har opplevelsene stått i kø under festivalen «Chopin og hans Europa». Polske og utenlandske musikkelskere kunne tilbringe sommerens siste uker med god musikk fremført av fremragende utøvere. Noen konserter var likevel kontroversielle.
Et godt eksempel var tolkningen pianisten Ivo Pogorelić ga av Chopins f-moll-konsert 19. august. Noen mente den var genial og fortjente stående ovasjon, mens en kritiker skrev «nok en gang ble alt spilt på vrangen; der det burde være følsomhet og lyrikk, hørte vi vulgær hamring.»
Ukontroversiell var derimot solokonserten dagen etter. Den 18 år gamle kinesisk-kanadieren Kevin Chen var ikke bare i stand til å erstatte på kort varsel britiske Benjamin Grosvenor, men fremfor alt, på forespørsel fra arrangøren, å spille Chopins etyder op. 25 i stedet for op. 10, som opprinnelig planlagt. «Ikke noe problem,» svarte han, noe fremførelsen også viste.
Mange andre fremragende pianister sto på programmet, flere av dem prisvinnere fra forskjellige konkurranser. En av dem var polske Aleksandra Świgut, som vant 2.prisen i fjorårets Grieg-konkurranse i Bergen. På et Erard-flygel fra 1850-årene fremførte hun 24. august a-mollkonserten til «Nordens Chopin» til stor applaus. Klanglig passet instrumentet ypperlig til Griegs verk. Aleksandra Świgut vant for øvrig også 2.prisen i historiens første Chopin-konkurranse på «historiske instrumenter» i Warszawa i 2018.
Førsteklasses
Førsteprisen under den konkurransen ble vunnet av polakken Tomasz Ritter. På et Pleyel-flygel fra 1848 spilte han 21. august på brilliant vis blant annet Brahms’ arrangement for venstre hånd av Bachs berømte Chaconne, og tolket Schuberts sonate i a-moll på en måte som passet perfekt til den dystre bakgrunnen for dette verket.
25. august hørte vi den vietnamesiske Chopin-prisvinneren (1980) Dang Thai Son, som i dag også er en skattet pedagog, sammen med sin kinesisk-kanadiske elev Bruce Liu, vinner av Chopin-konkurransen i 2021, i Mozarts konsert for to klaverer i C-dur K.365. Da den ikke spesielt høye vietnameseren skulle sette seg på krakken, klarte han ikke å stille den inn i rett høyde. Etter noen minutters forsøk ble det hentet en ny krakk, båret frem til stor jubel fra publikum. Som ekstranummer koste de seg firhendig med et ungdomsverk av Chopin, hans Variasjoner i D-dur (tema: «Min hatt, den har tre kanter»).
Ukraina i fokus
Tomasz Ritters 79 år gamle lærer fra Moskva, Aleksej Lubimov, ga 28. august en solokonsert der han på et Friedrich Ehrbar-flygel fra 1878 spilte flere av Brahms’ siste opus for klaver. Publikums reaksjon var ikke til å ta feil av: Dette var stort. Det ble flere ekstranumre, det siste av den «fremragende ukrainske komponisten Valentyn Sylvestrov», som Lubimov sa, etter noen ord om krigen som raser i Polens naboland. Mange i salen kjente til russerens åpne motstand mot Putins krig mot Ukraina, og stemningen var trolig preget både av beundring for pianistens mot og av takk for den fantastiske fremførelsen.
Den ukrainske pianisten Vadym Kholodenko, som har opptrådt med og spilt inn Griegs a-moll med Kringkastingsorkesteret, spilte 23. august sammen med sin russiske kone (nå luxembourgsk statsborger), fiolinisten Alena Baeva, og Belcea-kvartetten Ernest Chaussons konsert for fiolin, klaver og strykekvartett. I siste sats røk en streng på Baevas fiolin. Hun forlot straks scenen, og kom så tilbake for å avslutte verket. Publikum kvitterte for tolkningen med kraftig applaus, og ble belønnet med den vakre andresatsen som ekstranummer. Dagen etter kunne vi beundre Kholodenkos eminente klaverspill under en solokonsert.
Fra Lasso til Górecki
29. august tok Collegium Vocale Gent ledet av Philippe Herreweghe oss med til en annen musikalsk tidsalder, med italienske madrigaler av Monteverdi, Orlando di Lasso og Palestrina.
I år er det 190 år siden Brahms ble født, og på avslutningskonserten 1. september, årsdagen for Hitler-Tysklands angrep på Polen og innledningen til andre verdenskrig, sto hans klaverkonsert nr. 1 på programmet. Solist var russiske Yulianna Avdeeva, akkompagnert av Nasjonalfilharmonien og dens leder, Andrzej Boreyko. Fra første dag har kvinnen som vant Chopin-konkurransen i 2010, åpent kritisert Russlands krig mot nabolandet. På Facebook skrev hun: «Mitt hjerte er hos mine venner og menneskene i Ukraina.» Som ekstranummer spilte Avdeeva en masurka av Władysław Szpilman, som verden ble kjent med gjennom Roman Polanskis film «Pianisten». Masurkaens tema var hentet fra en sang som ble fremført i Warszawa-ghettoen.
Festivalens siste verk var polske Henryk Mikołaj Góreckis symfoni nr. 3 for orkester med sopransolist, som var en bestselger verden over for noen titall år siden. Tekstene som synges, har aktualitet også i dag.
Mange av konsertene ble strømmet, og opptakene er tilgjengelige på YouTube.