Oslo Cirkles

Siden opprettelsen i 2015 har barokkensemblet Oslo Circles gjort seg stadig mer bemerket i både inn- og utland.


Skrevet av Hilde Holbæk-Hanssen


Grunnlegger er fiolinisten Astrid Kirschner, som til daglig er å finne i orkestergraven i Den Norske Opera & Ballett, der hun har vært ansatt som gruppeleder for 2.fiolin siden 1995. Hun er også medlem av Barokkanerne. Klassiskmusikk møtte henne i forbindelse med ensemblets julekonserter i Oslo i desember.

– Grunnen til at jeg startet opp Oslo Circles var ønsket om å spille barokkmusikk i et mindre ensemble, forklarer tyske Kirschner på helt upåklagelig norsk.

Musikere fra fjern og nær
Egentlig kunne hun ha sagt «ensembler» i flertall, for navnet Oslo Circles innebærer at hun setter sammen ulike grupperinger (sirkler) etter behov, med musikere fra flere land. Her spiller de musikk som ikke krever et stort format; det får musikerne i rikt monn i sine orkestre, som Concerto Copenhagen, B’Rock, Academia Montis Regalis, Barokkanerne, Barokksolistene og Akademie für Alte Musik Berlin. Det er med andre ord på øverste hylle Astrid Kirschner finner sine barokke medmusikere.

Til nå har ensemblet hatt med musikere med opprinnelse fra Tyskland, Italia, Sverige, Østerrike, Japan og Danmark, mange av disse bor og arbeider i Norge, i tillegg til norske musikere. Ikke desto mindre er Oslo Circles et norsk ensemble, som mottar støtte fra blant andre Norsk kulturråd, Music Norway og Fond for utøvende kunstnere.

Med opera som utgangspunkt
– Utgangspunktet var en oppsetning av Claudio Monteverdis opera Ulysses vender hjem på Operaen i 2012. Da var cembalisten Mariangiola Martello coach for sangerne, dirigentens assistent og cembalist i produksjonen. Astrid Kirschner og Mariangiola Martello fant tonen og bestemte seg for å starte en gruppe sammen, og etter hvert kom Martellos kjæreste, teorbisten Karl Nyhlin til.

På julekonserten hadde de i tillegg med to fiolinister, en bratsjist og en cellist – alle på tidsriktige instrumenter. Andre ganger må andre instrumenter hentes inn, som på deres nylig utgitte CD, One Charming Night med musikk av Henry Purcell, der det også trengtes blokkfløyter og slagverk. (Se vår anmelder Martin Andersons begeistrede omtale av platen her.)

Sangsolister er sentrale i Oslo Circles’ konserter. Med sitt utgangspunkt i – og kjærlighet til – opera, har Oslo Circles en sterk interesse for tekst. På Purcell-CD-en er den «norsk-innvandrede» kontratenoren David Hansen solist. Mezzosopranen Marianne Beate Kielland er en hyppig gjest, og de har ellers samarbeidet med Berit Nordbakken Solset, Halvor F. Melien, Magnus Staveland, Ann-Beth Solvang og, som på julekonserten, med sopranen Beate Mordal som denne sesongen er artist-in-residence i Bergen Nasjonale Opera. I tillegg har skuespilleren Anders Baasmo Christiansen medvirket i tre konserter som fokuserte på Samuel Pepys dagbok (1660 – 1669).


Astrid Kirschner med sin barokkfiolin. Foto: Nina Marranconi.

Kirschner forklarer at hun egentlig tenker på fiolinen som et syngende instrument, og blant ensemblets prosjekter fremover finner man en hel konsert som dreier seg om tidlig italiensk instrumentalmusikk etter vokale modeller: Canzoni da sonare.

Men de har også hatt andre originale innfallsvinkler, som konserten 1685, der de spilte verker som enten var komponert i 1685, eller av komponister som ble født det året. Årstallet 1685 er også navnet på Kirschners egen barokk-konsertserie, som hun startet opp i 2018. Her spiller Oslo Circles egne konserter i Akershus slottskirke, Gamle Aker kirke og Sentralen, og hun inviterer også tidligmusikere som solister til serien, som Rinaldo Alessandrini (cembalo), Mime Brinkmann (barokkcello) og Jadran Duncumb (lutt). Et annet eksempel er en konsert i Johann Sebastian Bachs «egen stue», med musikk for fiolin, traverso (fløyte) og basso continuo (cembalo og teorbe) av «far sjøl» og hans komponerende sønner.

Internasjonal oppmerksomhet
Det har gått svært bra med ensemblet på disse fire årene. I tillegg til kritikerroste konserter i Norge, får Oslo Circles stadig flere invitasjoner fra utlandet, som til den prestisjetunge barokkfestivalen Froville Festival i Frankrike (2017), der kritikeren fra baroquiades fremhevet musikernes «fortreffelighet». Sist sommer ble de invitert til tidligmusikkfestivalen i Varazdin i Kroatia. Der var egentlig Sverige fokusland, og Oslo Circles ble tatt med som et unntak og Sveriges naboland. Ekstra morsomt var det da å vinne kritikerprisen for årets beste interpretasjon! Slike plasseringer gir grobunn for nye engasjementer og i begynnelsen av februar drar de til Norditalia for å medvirke i en miniversjon av Monteverdis Orfeo med Teatro All’Improvviso & Accademia degli Invaghiti, og flere oppdrag i Kroatia, Italia og Tyskland venter.

I Norge kan man i slutten av januar oppleve ensemblet fremføre J.S. Bachs Die Kunst der Fuge i en versjon for fire strykere og fire blåsere i Hamar domkirke og Gamle Aker Kirke i Oslo. I sistnevnte skal de også mot slutten av februar spille programmet Bohemia! med musikk av böhmiske komponister, der blant andre gambespilleren André Lislevand medvirker; han gjør seg for tiden sterkt bemerket i det internasjonale tidligmusikkmiljøet. I Gamle Aker kommer også før nevnte konsert Canzoni da sonare i mai og sesongen avsluttes med en konsert med Marianne Beate Kielland på Oslo Ladegård i juni.

Hva drømmer så en administrativ og kunstnerisk leder av et suksessrikt lite barokkensemble?

– Hun drømmer om flere plateinnspillinger, deltakelse på interessante festivaler i inn- og utland, samarbeid med spennende musikere, og – ikke minst – økonomi til å ansette en administrativ person, sier Astrid Kirschner, som alene står for all søknadsskriving, konsert- og turnéplanlegging, annonsering og mere til. – Men det er morsomt, forsikrer hun.

For mer informasjon, se her.


Oslo Circles i aksjon på Sentralen i Oslo. Foto: Hilde Holbæk-Hanssen