Johanne Lyngøy Tilrem gikk ut fra musikkhøgskolen til en usikker frilanstilværelse i korona-året 2020. Foto: Tore Myrstad
Johanne Lyngøy Tilrem gikk ut fra musikkhøgskolen til en usikker frilanstilværelse i korona-året 2020. Foto: Tore Myrstad

Reddet av sidejobb, flaks og ny utdannelse

- Årets nyutdannede musikere kom rett ut i et marked som ikke fungerer, og det finnes ikke noen løsninger for dem, sier Hans Ole Rian, forbundsleder i Creo.


Skrevet av Johanne Aurora Løvli Hidle


For kort tid siden BLE det arrangert en musikkstudentkonferanse på Norges musikkhøgskole med tema «Fremtiden og Koronakrisen». Fokuset var på hvordan fremtidens arbeidsmarked ser ut, og hva man skal bruke en musikkutdannelse til. Foredragene bar preg av en dirrende tone mellom usikkerhet og fremtidstro. Klassiskmusikk har snakket med tre av musikerne som var nyutdannet da koronakrisen slo inn, for å høre hvordan starten på arbeidslivet har vært for dem.

- Jeg var forberedt på at det kom til å bli vanskelig, men ikke sånn som dette, sier Johanne Lyngøy Tilrem. Hun uteksaminerte seg på til mastergrad som fløytist våren 2020 på Norges musikkhøgskole, og planla noen år i Oslo for å teste frilanslivet. Da koronaen kom, ble alle de planlagte prosjektene avlyst.

- Jeg var forberedt på at livet etter musikkstudiene skulle bli utfordrende i starten, men ikke til de grader. Alt rundt er så uforutsigbart. Plutselig stenger det, så åpner det, så stenger det, sier Tilrem som underviser fløyte-studenter som selvstendig næringsdrivende. Den uken da Norge stengte ned ble også undervisningen avlyst. Hun fikk mail fra korpset om at kontrakten gikk ut på grunn av force majeure, og at de ikke kunne fortsette å honorere henne. De sa hun måtte ringe Creo og høre om de kunne hjelpe.

- Da tenkte jeg at, shit... en ting er at konsertene kanselleres, men også undervisningen min!

Løsningen ble å ordne seg en sidejobb utenfor musikeryrket, men med kommunal ansettelse. - Det er en trygghet. Da har jeg i hvert fall noe som kommer inn.

Tilrem påpeker at det hjelper å snakke med andre musikere i samme situasjon og med folk som har lang fartstid i bransjen. - Da føler man seg litt mindre alene. Det er jo vanskelig for veldig mange.

 

Ola Øverby. Foto: Simen Felix Omland

Sjukt flaks!
Ola Øverby uteksaminerte seg til bachelorgrad som jazz-trommeslager på Norges musikkhøgskole våren 2019. Han gikk ut i en spennende start på arbeidslivet med mye frilansvirksomhet utover sommeren og høsten, og med mange planer for våren. Så smalt det.

- Det gikk fra vanlig timeplan til at én streaming-gig i måneden var mye.

Han var av dem som jobbet og tjente penger på frilansvirksomhet allerede i studietiden. Dette var avgjørende for at han nå er inne under kompensasjonsordningen. Å tjene penger på oppdrag i studietiden er ikke nødvendigvis vanlig for jazz-musikere.

- Ofte får man bare dekket reise til og fra spillestedet og er glad for å få spilt. Fy søren, tenk om jeg ikke hadde hatt en inntekt mens jeg studerte!

Da FFUK (fond for utøvende kunstnere) kom med en krisepakke, var Øverby av dem som fikk en OK pakke der. Han omtaler det som «sjukt flaks». Støtteordningene har gjort at han kan leve omtrent slik han gjorde da han studerte.

- Jeg har ingen jeg skal forsørge, og er sånn sett heldig nå. Jeg har ikke mange utgifter. Bare utgifter til å bo og til å øve. Det er ikke et dyrt liv.

Øverby har snakket med tidligere studievenner om det. Hvordan deres kull skulle bli tatt høyde for. Selv mener han at det bare er tilfeldigheter som har gjort at det har gått såpass bra for hans del.

- Hadde det ikke vært for turneer jeg gjorde like før lockdown, støtten fra FFUK og at jeg jobbet nok i studietiden til å kunne søke kompensasjonsordningen, måtte jeg nok funnet meg en annen jobb. Eller spurt foreldre og besteforeldre om økonomisk hjelp.

 

Brage Jørgensen Blix t.h. Foto Milad Gholami/Norges musikkhøgskole

Fremskyndet planer om ny utdannelse
Brage Jørgensen Blix uteksaminerte seg til mastergrad som klassisk fiolinist på Norges musikkhøgskole og Barratt Due Musikkinstitutt desember 2019. Nå studerer han økonomi og administrasjon på Handelshøyskolen.

- Jeg har hatt en langsiktig plan om å arbeide administrativt i bransjen. Da alt stoppet opp fremskyndet jeg de planene, selv om jeg i utgangspunktet tenkte å jobbe som frilans musiker i noen år først.

Allerede det siste året før eksamen var Blix godt inne i livet som frilans musiker, med mange planer fremover. Februar var planlagt å være rolig, mens mars og april skulle vært travle. Da alt ble avlyst reagerte han med aksept for det hele. Alle var i samme båt, fra de ferskeste artistene til de største.

- Det var en merkelig følelse av fellesskap, sier Blix som ser for seg etterhvert å kombinere fiolinistyrket og administrativt arbeid i bransjen. Han har sluttet å planlegge konkret, men tilrettelegger for at alt skal gå så bra som mulig.

- For meg var det riktig å gjøre noe, og fortsette å utvikle meg. Slik musikkbransjen er nå, er det vanskelig å gjøre det bare gjennom det utøvende.

- Det burde definitivt vært noe for de nyutdannede.

Kompensasjon
For frilansere som har vært i bransjen og tjent penger i noen år, er det opprettet kompensasjoner for tapt inntekt. De nyutdannede, som ikke har rukket å opparbeide seg noen inntekt enda, faller utenfor tilbudet. 

- Det burde definitivt vært noe for de nyutdannede musikerne, mener forbundslederen i Creo, Hans Ole Rian.



Artikler