foto : Bodil Maroni Jensen
foto : Bodil Maroni Jensen

Sibelius-prisen til Kaija Saariaho

Nylig feiret det norske Sibelius-selskapet finske Kaija Saariaho med sin hederspris – for å ha inspirert og påvirket også musikklivet her i nord.


Skrevet av Bodil Maroni Jensen


Kaija Saariaho har gjort seg gjeldende som komponist siden 1980-tallet, først gjennom avanserte lydstrukturer utarbeidet med datamaskin, så etter hvert også med melodier og et umiddelbart emosjonelt uttrykk. En kombinasjon som har ført til internasjonal suksess av sjeldent merke for vår tids samtidskomponister. Nylig feiret det norske Sibelius-selskapet Kaija Saariaho med sin hederspris – for å ha inspirert og påvirket også musikklivet her i nord.

Prisen er oppkalt etter Finlands største komponist, Jean Sibelius (1865 – 1957), en størrelse ingen finsk komponist kan komme utenom, skriver Kaija Saariaho i et epost-intervju.

– Det er umulig å si hvordan Sibelius har influert meg, fordi musikken hans er så til stede i Finland, og jeg har hørt, sunget og spilt den så lenge jeg kan huske. Den har gjort inntrykk på meg helt fra jeg var liten. Senere er det særlig hans måte å skape musikalsk form på som har imponert og inspirert meg.

Finsk – fransk
Kaija Saariaho studerte på 1970-tallet, først ved Sibelius-akademiet i Helsinki, så i Freiburg og til slutt i Paris, hvor hun er blitt boende siden 1982. Musikalsk er hun i en viss forstand fransk, fordi hun har utviklet et musikalsk språk i forlengelsen av impresjonistene og av de franske spektral-komponistene. Men personlig er hun finsk, sterkt knyttet til både musikkliv og natur i fødelandet. Finland har også visst å sette pris på henne. Hun har knapt en urfremføring noe sted i verden uten at finske journalister og kulturinstitusjoner er til stede.

CD-Foto: Morten Krogvold

Samarbeid med norske musikere
Den norske Sibelius-prisen får Kaija Saariaho for å være «en kilde til stor inspirasjon for norske samtidskomponister, norske utøvere og for et norsk musikkpublikum». Selv peker hun på hva Norge har betydd for henne.

– Norge er et land som tidlig begynte å vise musikken min oppmerksomhet. Jeg er blitt fremført på Ultimafestivalen og på festivaler i Bergen siden begynnelsen av 1990-tallet, og har hatt viktige konserter også i andre norske byer. Jeg har også hatt et personlig forhold til Norge helt siden jeg var barn, fordi jeg har slektninger som bor der.

Kaija Saariaho har hatt flere samarbeid gående i Norge de senere årene. Hun har vært gjesteprofessor ved Norges musikkhøgskole, festspillkomponist i Bergen og hatt prosjekter med Det Norske Solistkor og Oslo-Filharmonien.

– De siste fem årene har jeg også ofte vært i Oslo fordi min datter Aliisa har studert fiolin ved Norges musikkhøgskole. Både disse besøkene og mine egne profesjonelle oppdrag har vist meg hvilket levende musikkliv som finnes i Norge, og hvilken støtte musikkutdanningen har.

Det var på Hovedscenen i NRK 2, 7. juni, at vinneren av det norske Sibelius-selskapets pris ble annonsert. Etter den digitale overrekkelsen ble fiolinkonserten Graal théâtre fremført av BBC Philharmonic, med den norske fiolinisten Peter Herresthal som solist. Verket ble skrevet i 1994 og har fått en fornyet interesse de senere år ved at Peter Herresthal har gjort konserten nærmest til et signaturverk. Innspillingen sammen med Oslo-Filharmonien ble nominert til Spellemannprisen 2019 og til International Classical Music Awards 2020.

Graal théâtre – en reflektert solistkonsert
– Graal théâtre er min første konsert, og har derfor en spesiell posisjon blant mine konserter. Før jeg kunne skrive den, måtte jeg gå tilbake i historien og studere konsertformens utvikling og mine egne favorittverk i sjangeren. Jeg reflekterte mye over hva det ville si å bruke denne formen i dag. For meg har aldri det virtuose show-preget vært sentralt, men samtidig må solisten ha en fremtredende og viktig rolle. Mange av de spørsmålene og aspektene som jeg arbeidet med for første gang i denne fiolinkonserten, er noe jeg har bygget videre på i senere konserter.

Selv om Kaija Saariaho har skrevet godt over hundre solo-, kammer-, kor- og orkesterverker, er hun de siste par tiårene særlig blitt oppfattet som musikkdramatiker. De fire operaene hun har skrevet, har alle vært bestilt av store operahus og blitt fremført gjentakende ganger i forskjellige regiversjoner. Den femte operaen, Innocence, med libretto av Sofi Oksanen, skulle vært urfremført på festivalen i Aix-en-Provence i Frankrike 4. juli, men er foreløpig utsatt på ubestemt tid.

– Å komponere Innocence har vært et enormt arbeid på mange måter, og det er mye ved denne operaen som er annerledes enn noe jeg har gjort før. Den har ni språk, tretten solister, blant dem fem skuespillere, for eksempel. Så jeg har selvfølgelig vært veldig skuffet – etter å ha båret denne musikken i meg gjennom flere år – over ikke å kunne få begynne det praktiske arbeidet med den og å få se hvordan mine idéer fungerer.

Når det vil skje?

– Jeg vet ikke. Jeg håper det blir i Aix-en-Provence neste sommer.

Sofi Oksanen. Foto: Toni Härkönen

Denne artikkelen er tidligere publisert på nettstedet Musikkjournalistikk.no

 


Kalender

CD-anmeldelser

Vårt konserthus


  • Wagner - valkyrierittet fra operaens tredje akt

    Trondheim Symfoniorkester & Opera
    Wagner og utdrag fra Valkyrien: Valkyrierittet fra operaens tredje akt Siegfrids sørgemarsj fra Ragnarokk Utdrag fra Valkyriens 1ste akt.

  • Magiske Minner

    Tine Thing Helseth og Kåre Nordstoga spilte inn albumet «Magical Memories» i Oslo domkirke, under Norges lockdown i slutten av august og begynnelsen av september 2020. De jobbet fra sent på kvelden til de tidlige morgentimene for å få den perfekte lyden, uforstyrret av støy fra omverdenen. 

    Lanseres 28 Mai, 2021

    See More
  • La Clemenza di Tito

    Rå maktkamp, begjær, sjalusi og Mozarts nydelige musikk. La clemenza di Tito leverer all den skjønnhet og heftige følelser vi forventer fra mesternes mester.

  • Vinterstemning frå Valdres

  • Piotr Anderszewski

    J.S. Bach: Well-Tempered Clavier, Book 2: Prelude No. 12 in F Minor

  • Rachmaninoffs Pianokonsert nr. 2

    Oslo-Filharmonien med solist Håvard Gimse og dirigent Vasily Petrenko spiller Rachmaninoffs Pianokonsert nr. 2.

  • Tsjajkovskijs Symfoni nr. 4

    Oslo Filharmoniske Orkester

  • Johann Sebastian Bach: Christmas Oratorio

  • Oslo Filharmoniske Orkester

    Symphony No. 1 / Gustav Mahler / Klaus Mäkelä

    See More
  • Lawoclassics

    Prokofiev Symphony No. 5 & Myaskovsky Symphony No. 21 with Vasily Petrenko and Oslo Philharmonic

    See More
  • Se dagens luke (8) i Warner Classics julekalender.

    Eric Lu spiller Schubert: Piano Sonata in A major

    See More
  • Mariam Batsashvili - Piano ( hel konsert)

    Mariam Batsashvili fremfører en recital av Franck, Schumann, Liszt og mer på Wigmore Hall (okt 2020). Nyt denne live konserten til den unge georgiske pianisten Mariam Batsashvili i Wigmore Hall i London, hvor hun fremførte solo pianostykker av Franck, Ravel, Thalberg, Schumann og Liszt..

  • BEETHOVEN Symphony No 5 - Eschenbach

     Göteborgs Symfoniker

  • Det Norske Kammerorkesterets Julekalender

     Se første luke hos Det Norske Kammerorkester.Lukene kan åpnes hver dag kl. 11 fra 1. desember til julaften.

    See More
  • Warner Classics - Julekalender

    Første video fra Warner Classic`s julekalender er publisert. 🎄

    See More
  • Valdres Sommersymfoni

    Festival highlights 2019

    See More
  • Norges musikkhøgskole (NMH)

    Norges musikkhøgskole (NMH) er en ledende kunstfaglig og vitenskapelig høgskole med over 750 studieplasser. Vi har Norges største fagmiljø i musikk og utdanner profesjonelle utøvere, kirkemusikere, dirigenter, komponister, musikkteknologer, musikkpedagoger og musikkterapeuter.

    See More

Artikler