Edward Gardner takket for seg som sjefdirigent for Bergen Filharmoniske Orkester med Mahlers enorme åttende symfoni. Foto: Thor Brødreskift

Siste kveld som sjefdirigent

Edward Gardner takket for seg som sjefdirigent for Bergen Filharmoniske Orkester med Mahlers enorme åttende symfoni. Foto: Thor Brødreskift
Edward Gardner takket for seg som sjefdirigent for Bergen Filharmoniske Orkester med Mahlers enorme åttende symfoni. Foto: Thor Brødreskift

Siste kveld som sjefdirigent

Da Edward Gardner i går kveld løftet taktstokken i Grieghallen, var det siste gang som sjefdirigent.


Brita Skogly Kraglund


Det var slett ikke en hvilken som helst dag på jobben. Foran seg hadde han musikere fra to orkestre, sju kor og åtte solister! 400 mennesker på scenen.

– Tenk så mange fra lille Bergen, stort sett. Det er helt fantastisk, syntes han.

Han dirigerte dem i to fremførelser av Mahlers åttende symfoni. To svært krevende dager på jobben, allikevel så han ut til å stortrives der han i kjent og sikker stil ledet sine tropper.

Mahlers enorme åttende symfoni krever nok musikere til å fylle den store scenen i Grieghallen.
Foto: Thor Brødreskift

Ni år som sjef

Før konserten oppsummerte han sine ni år som sjefdirigent for Bergen Filharmoniske Orkester sammen med direktør Bernt Bauge.

– Det har vært et vidunderlig samarbeid. Da jeg kom hit i 2015 visste jeg ingenting om orkesteret. Jeg ble møtt av mye vennlighet. Det tok litt tid å bli vant til kulturen, men musikerne viste stor evne til å arbeide hardt, mimret han.

Gjennom disse årene har han ledet 214 konserter.

Engelskmannen Gardner har en britisk oppdragelse der orgelspill og kor var viktig. Gjennom årene i Bergen er han derfor ekstra glad for og stolt over korene som har deltatt i mange av fremføringene han har ledet.

– Etter min mening er Bergen Filharmoniske Kor det beste symfoniske kor i verden, sier han uten å nøle.

– Det er også viktig at vi har fått et profesjonelt kor, Edvard Grieg Kor, som deltar sammen med amatørsangerne.

Før konsertene oppsummerte Gardner sine ni år i Bergen sammen med direktør Bernt Bauge.
Foto: Brita Skogly Kraglund

Store korverk

De store verkene med kor er kanskje det dirigenten har trivdes best med, og som har gjort ham mest stolt.

– Tenk på Parsifal i fjor vinter, og Peter Grimes. Og nå dette. Jeg tror disse forestillingene har vært høydepunktene.

Direktør Bauge lurte også på hva turneene har betydd.

– Vi har spilt 47 konserter på 12 turneer. Det har vært veldig viktig. Vi må jo få ut budskapet om hvor flott orkesteret er. Med Peter Grimes spilte vi for fulle hus både i Bergen, Oslo, Edinburgh og London. Innspillingen av verket ble kåret til Årets innspilling av Gramophone, det ledende internasjonale tidsskriftet for klassisk musikk, sier han stolt.

Store korverk har vært sentrale i Gardners tid som sjefdirigent for Harmonien. – Etter min mening er Bergen Filharmoniske Kor det beste symfoniske kor i verden, sier han uten å nøle.
Foto: Thor Brødreskift

Unge musikere

Når samtalen kommer inn på Bergen Filharmoniske Ungdomsorkester sier han dette:

–  De unge musikerne har tilført musikklivet i Bergen mye. Nå spiller flere av dem i orkesteret.

Han trekker også frem samarbeidet med norske, lokale komponister.

– Det har vært spennende både for meg og orkesteret å jobbe med dem. Og musikerne plukker opp musikken så lett.

Men før han avslutter helt i Bergen – for denne gang – skal orkesteret spille inn Brahms.

Bernt Bauge synes det er vanskelig å ta farvel med sin sjefdirigent som alle har blitt så glade i.

– Men vi ser frem til å ønske vår æresdirigent velkommen tilbake til nye prosjekter, sier han.

Gardner på sin side legger til:

– Kveldens fremføring bli ikke den siste her. Jeg skal jo ikke dø!



Artikler