Petr Popelka har i en årrekke vært orkestermusiker i kontrabass-rekken. På KORKs kammerkonsert hentet han frem bassen og tok plass i sekstetten som framførte Johannes Brahms Sekstett nr.1.
Petr Popelka har i en årrekke vært orkestermusiker i kontrabass-rekken. På KORKs kammerkonsert hentet han frem bassen og tok plass i sekstetten som framførte Johannes Brahms Sekstett nr.1.

Sjefdirigent og medmusikant i KORK

- Min jobb er å samspille med orkesteret, ikke dirigere dem.

Uttalelsen kommer fra Petr Popelka, sjefdirigent for Kringkastingsorkestret (KORK). Han er midtveis i sin treårige kontrakt og sparer seg ikke de ukene han jobber med musikerne på Marienlyst i Oslo.


Skrevet av Brita Skogly Kraglund. Foto: Brita Skogly Kraglund om ikke annet er oppgitt


For hør bare: I den ene uka Schumann-festival med tre konserter der han dirigerte fire av symfoniene i løpet av to kvelder. På den tredje var han selv aktiv kammermusiker – som akkompagnatør på klaver  og som kontrabassist.

Den påfølgende uka: Innspillinger for plateselskapet Lawo.

- I dag har vi gjort Mozart, symfoni nr.39, forklarer han etter avsluttet arbeidsdag.

Og han innrømmer:
- Jeg er sliten. Det har vært et hardt program. Og mer gjenstår.

Så smiler han. For 35-åringen får jobbe med det han elsker.

Karriere skyter fart
Tsjekkeren har ingen lang dirigentkarriere bak seg, men den skyter stadig fart. KORK får bare beholde ham kontraktsperioden ut.

- Hvorfor kom du hit?

- På grunn av orkesteret. Vi jobbet sammen på en turné i Nord-Norge, i Narvik, Harstad og Finnsnes, sommeren 2019. Vi hadde det så fint sammen. Så da de spurte meg om å bli sjefdirigent, var det lett å svare ja.

Popelka snakker om måten orkesteret arbeider på.

- De har hele tiden et ønske om å bli bedre. De har en stå-på vilje. KORK er som en stor familie, mer enn en arbeidsplass.

- Er det spesielt?

- Hvert orkester er ulikt, men her er det unikt. Jeg føler meg veldig nær dem. Og det gjelder både musikere og de som jobber i ledelsen. Alle lever for dette, og det betyr så mye, sier han entusiastisk.

Dirigenten vokste opp i en legefamilie i Praha. Han hadde rukket å bli tolv år før han begynte å spille piano og kontrabass.

- Klaver er pasjonen i dag, forklarer han. - Når jeg skal slappe av, setter jeg meg ned og spiller Bach. Gjerne Das Wohltemperierte Klavier. Ikke for å fremføre stykkene, men fordi musikken gjør meg lykkelig.

Kontrabassen, som var levebrød da han var musiker i symfoniorkesteret i Dresden i ti år, bruker han nå bare som kammermusiker.

Når Petr Popelka dirigerer KORK er han klar på at de musiserer sammen. Han er raus med takken til sine musikere. Foto: Ivar Kraglund

Komponerer og dirigerer
Midt i orkesteret ble han også inspirert av ulike dirigenter til å prøve den veien.

- Hvorfor ville du dirigere?

- Fordi jeg komponerer også. Jeg ble veldig interessert i partitur, harmonier og kontrapunkt. Alle musikkens elementer, egentlig.

- Husker du første gangen du fikk prøve?

- Ja, det er femten år siden omtrent, og det var et lite orkester hjemme. Verket var Mozarts Symfoni nr.39, den vi har spilt inn i dag. 

Deretter fant han igjen sin plass i orkesteret i mange år, men for fem år siden var han for alvor i gang som orkesterdirigent.

- Har du studert direksjon?

- Nei, men jeg har hatt interessen så lenge. Jeg har lært av dirigentene som har kommet til orkesteret jeg har spilt i. Det er mer viktig å forstå musikken enn å studere direksjon. Da vil hendene gjøre de riktige tingene, mener Popelka.

Inspirert av norsk folkemusikk
- Hvilket forhold har du til norsk musikk?

- Jeg elsker inspirasjonen fra norsk folkemusikk. Vi finner det samme i tsjekkisk musikk. Jeg brukte å spille i en folk-gruppe hjemme. Men jeg har også møtt norske, moderne komponister og deres verker. Det er også fint.

KORK har så langt ikke fremført Popelkas musikk.

- Men kanskje vi skal gjøre det i neste sesong?

- Hvem komponerer du for?

Einar Kyvik Bauge, bratsjist i orkesteret, samspilte med 
Petr Popelka i  Schumanns Märchenbilder.

- Jeg skriver musikk jeg håper kan berøre noen, gjerne konkret musikk. Jeg prøver å høre den inni meg, tenke den og synge den. Jeg kan føle fysisk kontakt med musikken. Føle hvordan den vil oppleves gjennom vibrasjoner. På samme måte lærer jeg et nytt partitur ved å høre det inni meg og analyserer det for å finne ut hva musikken vil og hvordan det føles å spille musikken.

- Gjør musikerne det på din måte, og er de godt forberedte?

- Min måte handler ikke om å diktere. Jeg prøver alltid å se på meg selv som en del av orkesteret. Vi må snakke sammen, men jeg må være sjefen som prøver å få det til slik at det klinger sammen fra innsiden. Det gir mening.

- Musikere jeg har snakket med har sagt at du inspirerer dem, og at de trenger inspirasjon. Hva tenker du om slike utsagn?

- Det er godt å høre. Jeg prøver jo å inspirere dem. Gi musikken mening og være kreativ. En av mine fordeler er at jeg vet hvordan det føles å sitte midt i orkesteret.

Lite drama
- Hva er det beste med KORK?

- Roen. Det er ikke noe drama mellom musikerne. I tsjekkiske orkestre er det gjerne mye av det. Mer emosjonelt. Det er positivt at det er annerledes her, men det kan også være negativt. For det må være litt drama av og til. Her er atmosfæren så fin.

- Etterlyser du rett og slett litt mer drama?

- Nei, nei. For orkesteret har en fantastisk kvalitet. Musikerne må bare stole på det, ha litt mer selvtillit. De må ikke være redde for å vise hva de kan. Det er kanskje litt norsk at de ikke gjør jobben som en egotripp. Men musikken krever dette nærværet, mener dirigenten.

Selv henter han inspirasjon gjennom arbeid.

- Musikken bringer meg fremover når jeg kommer dypere inn i den.

Vil tilbake
Allerede høsten 2022 overtar han jobben som sjefdirigent og direktør for Radiosymfoniorkesteret i Praha. Han er også første gjestedirigent for Janáček filharmoniske orkester i Ostrava.  Jobben i Oslo beholder han i halvannet år til.

- Men jeg håper å komme tilbake som gjestedirigent hver sesong, understreker han.

Enn så lenge nyter han ukene han tilbringe i appartementsleiligheten i Bjørvika.

- Der har jeg vaskemaskin og kjøkken. Jeg koser meg når jeg kan starte dagen med å lage kaffe og frokost før jeg spaserer til T-banen og går fra Majorstuen stasjon og opp til Radiohuset på Marienlyst.

- Lager du norsk mat på kjøkkenet ditt?

- Jeg prøver alltid å smake på lokal mat når jeg reiser. Så her blir det en del fisk. Da vi var i Nord-Norge, spiste jeg både boknafisk og tørrfisk, svarer han.

På KORKs kammerkonsert var Petr Potelka på podiet hele kvelden. Han akkompagnerte på klaver i Schumanns Märchenbilder og Clara Schumanns Sanger i utvalg. Til slutt spilte han kontrabass i Johannes Brahms’ Sekstett nr. 1. Hele tiden med et bredt smil.

– Jeg elsker å spille kammermusikk med orkestermusikerne. Da blir jeg også en kollega. Vi er i samme båt. Alle er like viktige i den rollen.

Derfor: - Jeg håper å få det til igjen!

Siden Kringkastingsorkestret ikke har en sanger i sin midte, måtte de hente tyske Christina Bock til å synge Clara Schumanns sanger i utvalg. Petr Popelka akkompagnerte henne på klaver. 

 


Kalender

CD-anmeldelser

Vårt konserthus


  • En Eventyrlig Reise / Ringsaker Operaskole

  • TSO åpningskonsert 2. september 2021 - Mahler Symfoni nr. 9

    Mahler Symfoni nr. 9 - Trondheim Symfoniorkester & Opera ( TSO)

  • Beethoven: Duo for viola & cello in E flat major, WoO 32

     P.O. Lindberg - Leonardo Sesenna - Kristiansand Symfoniorkester

  • Tchaikovsky - Serenade for Strings in C major, Op. 48 - Kolbjørn Holthe

    Kristiansand Symfoniorkester

  • Symphony No. 4 / Johannes Brahms / Klaus Mäkelä / Oslo Philharmonic

  • Mozart: Piano Concerto No. 24 in C minor, K.491 - Leif Ove Andsnes - Eivind Gullberg Jensen

    Kristiansand Symfoniorkester

  • Mozart: Symphony No.40 in G minor, K. 550 - Eivind Gullberg Jensen

    Kristiansand Symfoniorkester

  • Edward Elgar - Serenade for Strings in E minor, Op. 20 - Kolbjørn Holthe

    Kristiansand Symfoniorkester

  • Wagner - valkyrierittet fra operaens tredje akt

    Trondheim Symfoniorkester & Opera
    Wagner og utdrag fra Valkyrien: Valkyrierittet fra operaens tredje akt Siegfrids sørgemarsj fra Ragnarokk Utdrag fra Valkyriens 1ste akt.

  • Magiske Minner

    Tine Thing Helseth og Kåre Nordstoga spilte inn albumet «Magical Memories» i Oslo domkirke, under Norges lockdown i slutten av august og begynnelsen av september 2020. De jobbet fra sent på kvelden til de tidlige morgentimene for å få den perfekte lyden, uforstyrret av støy fra omverdenen. 

    Lanseres 28 Mai, 2021

    See More
  • La Clemenza di Tito

    Rå maktkamp, begjær, sjalusi og Mozarts nydelige musikk. La clemenza di Tito leverer all den skjønnhet og heftige følelser vi forventer fra mesternes mester.

  • Vinterstemning frå Valdres

  • Piotr Anderszewski

    J.S. Bach: Well-Tempered Clavier, Book 2: Prelude No. 12 in F Minor

  • Rachmaninoffs Pianokonsert nr. 2

    Oslo-Filharmonien med solist Håvard Gimse og dirigent Vasily Petrenko spiller Rachmaninoffs Pianokonsert nr. 2.

  • Tsjajkovskijs Symfoni nr. 4

    Oslo Filharmoniske Orkester

  • Johann Sebastian Bach: Christmas Oratorio

  • Oslo Filharmoniske Orkester

    Symphony No. 1 / Gustav Mahler / Klaus Mäkelä

    See More
  • Lawoclassics

    Prokofiev Symphony No. 5 & Myaskovsky Symphony No. 21 with Vasily Petrenko and Oslo Philharmonic

    See More
  • Se dagens luke (8) i Warner Classics julekalender.

    Eric Lu spiller Schubert: Piano Sonata in A major

    See More
  • Mariam Batsashvili - Piano ( hel konsert)

    Mariam Batsashvili fremfører en recital av Franck, Schumann, Liszt og mer på Wigmore Hall (okt 2020). Nyt denne live konserten til den unge georgiske pianisten Mariam Batsashvili i Wigmore Hall i London, hvor hun fremførte solo pianostykker av Franck, Ravel, Thalberg, Schumann og Liszt..

  • BEETHOVEN Symphony No 5 - Eschenbach

     Göteborgs Symfoniker

  • Det Norske Kammerorkesterets Julekalender

     Se første luke hos Det Norske Kammerorkester.Lukene kan åpnes hver dag kl. 11 fra 1. desember til julaften.

    See More
  • Warner Classics - Julekalender

    Første video fra Warner Classic`s julekalender er publisert. 🎄

    See More
  • Valdres Sommersymfoni

    Festival highlights 2019

    See More
  • Norges musikkhøgskole (NMH)

    Norges musikkhøgskole (NMH) er en ledende kunstfaglig og vitenskapelig høgskole med over 750 studieplasser. Vi har Norges største fagmiljø i musikk og utdanner profesjonelle utøvere, kirkemusikere, dirigenter, komponister, musikkteknologer, musikkpedagoger og musikkterapeuter.

    See More

Artikler