Bach
Partita nr. 6 i e-moll BWV 830; Partita nr. 5 i G-dur, BWV 829; Partita nr. 1 i B-dur, BWV 825
Nils Anders Mortensen, klaver
LAWO Classics LWC1249 (74 minutter)
Jeg har lenge ment at Nils Anders Mortensen er en av de fineste norske musikerne som er i aksjon for tiden, og at han som pianist er likeverdig med mange langt mer kjente navn. Men han er lykkeligere i og rundt sitt nordnorske hjem enn han ville vært i den internasjonale turnéløypa, derfor høres han ikke i verdens største konsertsaler på langt nær så ofte som han burde.
Denne utsøkte Bach-innspillingen får kompensere i mellomtiden, men i det minste setter den søkelys på hva som gjør hans spill så spesielt – og Bach på klaver er så eksponert som noen utøveres teknikk kan være. Mortensens spill rommer en uendelighet av holdning og verdighet, men kan eksplodere i dramatikk på et øyeblikk. Vektingen av fingrene på tangentene er perfekt kontrollert, enten det er i aktivitetsutbrudd eller lengre, mere ettertenksomme partier. Selv om Bachs seks klaver-partitaer ganske enkelt (ganske enkelt!!) er dansesuiter, klarer Mortensen på en eller annen måte å skape inntrykk av et narrativ. Jeg tror det ligger i hans tempokontroll. Philip Bog-Wheelers kunnskapsrike tekst I CD-hefter tar deg gjennom hvert verk, og forklarer underveis hva som gjorde dem så oppfinnsomme i sin egen tid. Enkelte mennesker mener at Bach på piano er den ideelle bakgrunnsmusikken når man arbeider med noe annet, men jeg synes ikke det: hver gang jeg forsøker, gjør musikken noe som forstyrrer min konsentrasjon og som krever min oppmerksomhet, spesielt når den spilles som her. Av en eller annen grunn gir heftet bare opplysning om timingen på hvert spor – ingen total for hverken de tre verkene eller for albumet som helhet. Det skyldes vanligvis at selskapet ikke ønsker at kundene skal se hvor kort en plate kan være, så jeg har lagt sammen for deg – og det viser seg at det motsatte er tilfellet. I rekkefølge:
No. 6: 33:34
No. 5: 21:19
No. 1: 19:30
Det gir en samlet tid på 74:23 – hvorfor er LAWO-folket så beskjedne? Og en annen merkverdighet: fotoet av Mortensen på s. 4 i heftet viser ham i blått sidelys, mens han stirrer i kameraet med et uttrykk som kunne gi en femåring mareritt.
Dette er forresten Mortensens andre Bach-innspilling på LAWO. Den første (LWC1174 rommet Ouvertüre nach Französischer Art, BWV 831, Sarabande con Partite, BWV 990, og Engelsk Suite nr. 6 i d-moll, BWV 811.