Beethoven
Sonater for fiolin: nr. 8 i G-dur, op. 30, nr. 3; nr. 9 i a-moll, op. 47, «Kreutzer»
Ragnhild Hemsing, fiolin; Tor Espen Aspaas, klaver
2L 160 (75 minutter)
Det er en kritikerklisjé å snakke om «ekte dialog» i forbindelse med fremførelser av kammermusikk, men i første sats av Beethovens G-dursonate for fiolin, er den skrevet inn i musikken.
Klaveret stadfester mye av sitt materiale etter forsiktige forespørsler fra fiolinen, og minner oss moderne lyttere på at Beethoven skrev disse verkene i sin tids stil, som sonater for klaver og fiolin og ikke omvendt. Den oppløftende spontaniteten Ragnhild Hemsing og Tor Espen Aspaas finner i denne satsen gjelder også deres tolkning av begge sonatene som helhet: de slipper taket i sikkerhetstauene og kaster seg ut i det, og resultatet er to forbløffende friske og livlige fremførelser. Ragnhild Hemsing kan lokke frem de mest sødmefylte tonene når hun trenger det, men det er den ville energien i hennes samspill med Tor Espen Aspaas’ klaverstemme som får ørene til å stritte. Her er to musikere som stoler så fast på hverandre at de kan kaste all forsiktighet ut av vinduet og spille som besatt. Om mulig, så overgås den fysiske spenningen i finalen i nr. 8 av første sats i «Kreutzer» – håret reiste seg på armene mine da jeg lyttet til den. Nærheten i den krystallklare 2L-lyden lar deg fokusere på og beundre intelligensen og musikaliteten i fraseringen – og en innspilling av standardrepertoar som tvinger deg til å lytte i detalj, som om du ikke kjente musikken fra før, bærer vitnesbyrd om musisering av den høyeste rang. Enkelte vil kanskje synes tempoene går for raskt og at munterheten er i meste laget – for min del har jeg ikke hørt noen av disse verkene spilt så spennende på mange år. Noen skribenter hevder at Beethovens musikk har en moralsk kraft – vel, når du lytter til dette forstår du hva de mener. Anbefales på det mest begeistrede – jeg kan ikke forestille meg denne musikken bedre spilt. Det eneste kjedelige er omslaget.