Brian Baumbusch
Baumbusch Polytempo Music
San Francico Contemporary Music Players, dir. Brian Baumbusch
Other Minds OM1047-2 (49 minutter)
Brian Baumbusch er en amerikansk komponist, lærer, instrumentbygger og etnomusikkforsker. Han ble født i Washington, DC, i 1987 og har studert med flere fremragende komponister, som Kyle Gann ved Bard College og den nylig avdøde Larry Polansky (1954-2024) ved University of California, Santa Cruz, der Baumbusch nå underviser.
Hans etnomusikkforskning har ført ham til så forskjellige strøk som Argentina og Indonesia. I perioden 2010-2021, bygget han to samlinger med «amerikanske gamelan-instrumenter» som befinner seg i Bali og regelmessig brukes av det lokale ensemblet Nata Swara.
Hans egne komposisjoner bygger på nybrottsarbeidet til komponister som Conlon Nancarrow, Lou Harrison, La Monte Young og Harry Partch, og befinner seg i spekteret til minimalisme, eller ny-enkelhet. Men Baumbusch’ musikk er utvilsomt mer kompleks i struktur og tekstur enn typisk minimalistiske komposisjoner som Terry Rileys In C eller Steve Reichs Music for 18 musicians. Polytempo Music (2020-2) ble unnfanget som et multimedia-prosjekt med samme tittel, inspirert av musikken til Nancarrow (der mesteparten var komponert for pianola) under den første covid-nedstengingen, like etter hans dynamiske stykke for blåseensemble, Isotropes (2020: https://soundcloud.com/brianbaumbusch/isotropes Ifølge komponistens hjemmeside, ble «Polytempo Music utviklet for å fremføres i virtuell virkelighet (VR), og presentere et omsluttende miljø der lytterne fritt kan gå rundt på en virtuell 3D-scene, mens musikken virvler rundt dem gjennom tolv bevegelige virtuelle høyttalere.» I tillegg fins en annen VR (Baumbusch er en innovativ utvikler av programvare), hvis man har Meta Quest hodetelefoner, samt en mobilapp for Apple og Android-brukere på komponistens eget selskap Holography Records.
Elementer fra balinesisk gamelanmusikk-struktur legger enda et lag til dette overordnede konseptet og gir det endelige liveinnspilte konsertstykket, som foreligger her, gjenklang av musikken til den kanadiske komponisten Colin McPhee, og hans mest kjente verk, Tabuh-Tabuhan (1936). McPhee var inspirert av besøk i Indonesia og mye av Polytempo Music ble skrevet under en korona-karantene i Jakarta. Den som gjør sterkest inntrykk er kanskje den syvende delen, Adznan, med sine assosiasjoner til muslimske bønnerop, som var en av komponistens håndgripelige forbindelser til omverdenen på det tidspunktet. Tallet tolv spiller en nøkkelrolle: det er tolv musikere og tolv deler (som spilles uten opphold, og renner inn i hverandre som en voldsom elv). To av titlene inneholder tallet: III Murmuration of Twelve og VI Canon of Twelve.
Konsertversjonen av Polytempo Music, som varer i over halvparten av denne VR-opplevelsen, er skrevet for et velklingende ensemble: obo, klarinett, bassklarinett (som dobler som 2.-klarinett), gitar, harpe, klaver, vibrafon, strykekvartett og kontrabass. På grunn av pandemi-innskrenkningene var stemmene konstruert slik at de kunne spilles inn hver for seg og så skjøtes sammen. Til tider virker det som om de fungerer helt uavhengig av de andre elleve, mens de andre ganger smelter sammen i en stort sett super-tonal harmoni. Hver del er svært rytmisk og rask, slik at resultatet blir en tour-de-force av både kompositorisk og innspillingsteknisk oppfinnsomhet, og fremførelsen av San Francisco Contemporary Chamber Players er en imponerende prestasjon. Other Minds’ lyd, utført av komponisten, er førsteklasses.