Concertos
Christophersen Concerto for violin and strings* Tandberg Deviations** Skjelbred And then it was Winter
*Ai-Ling Chiu (fiolin). **Andreas Angell (akkordeon). Telemark Kammerorkester, dir. Per Kristian Skalstad
Simax Classics PS1413 (55 minutter)
Bjørn Morten Christophersen komponerte sin Fiolinkonsert i 2017 for solisten på dette albumet, Ai-Ling Chiu, en taiwanesisk fiolinist bosatt i Ålesund. Konserten ble bestilt av Ålesund kammermusikkfestival og Ai-Ling Chiu med støtte fra Det norske komponistfond, og ble urfremført i Ålesund kirke av utøverne på denne platen i juni samme år
Konserten har tre satser, alle inspirert av en taiwansk frihetssang fra 2. verdenskrig, «Longing for Your Return». Satstitlene gir ledetråder til verkets uttrykksmessige profil: «Unfolding», «Air» og «Return». Det er ingen forsøk i utviklingen av sangtemaet på kunstige kineserier, dette er heller et verk med konsentrert fokus, som beskriver en reise, legemliggjort av solisten, der den taiwanske melodien beveger seg inn og ut av fokus. «Utfoldelsen» i første sats fungerer både som musikalsk presentasjon og begynnelsen på reisen, som – basert på musikkens turbulens – helt tydelig er uforutsigbar. En viss ro oppnås i den lengste satsen, den midtre «Air», med en del utvidet lyrisk stoff som Ai-Ling Chiu spiller med stor følsomhet. En sammensmeltning av taiwanske og norske musikktradisjoner prøves ut i den avsluttende «Return» selv om dette ikke viser seg å være noen enkel kombinasjon: dette er et uttrykksmessig kantete, foruroligende verk, men musikalsk tilfredsstillende.
Telemark kammerorkester er helt likeverdige partnere i Christophersens verk, og de bidrar med fint akkompagnement til Andreas Angells akkordeon i Kari Beate Tandbergs konsentrerte, ensatsige Deviations (2021). Om Christophersens konsert er en samling med fantasier over den taiwanske sangen, kan Deviations oppleves som noe mer beslektet med et variasjonsverk over materialet som akkordeonet presenterer i begynnelsen. Utviklingen er imidlertid ikke streng, siden Tandberg er langt mer interessert i materialets uttrykksmessige formål og potensiale enn formmessige betraktninger. Det er klarte markerte deler, hvorav tre – «Presentation», «Development» og «Transition» – kan antyde sonateform.
Tandbergs musikalske språk er lydmessig mer modernistisk enn Christophersens, verket er ikke tonalt på noen måte. Det er derimot Bjørn Bolstad Skjelbreds And then it was Winter (2010), et stemningsfullt tonedikt foranlediget av en begynnende vinter under en reise komponisten foretok til Paris. Man kan nesten lukte vinterens iskalde pust i dette livlige portrettet og smake de første snøfnuggene på tungen. Skjelbred, som komponerte fiolinkonserten Fading Time (2019) til Birgitte Stærnes og Telemark kammerorkester, har skrevet flere konsertante verk med strykeorkester nylig, inkludert dobbeltkonserten Standstill for fiolin og cello i 2022 (også for Stærnes), og Liquid World: Rites and Responses for slagverktrio (2023; utvidet med to uakkompagnerte slagverktrioer fra fem år tidligere), urfremført av Skalstad og Telemark kammerorkester tidligere i år. Jeg håper disse finner veien til en plate om ikke lenge. Anbefales.