Det norske blåseensemble
Beethoven arr. Aareskjold Klaverkonsert nr. 3 c-moll, op. 37; Haydn arr. Aareskjold Symfoni nr. 44 e-moll
Christian Ihle Hadland (klaver); Det Norske Blåseensemble, Eivind Aadland (dirigent)
Simax PSC1394 (57 minutter)
Jeg blir alltid fascinert av å oppdage hva som skjer når noen omstøper kjent musikk i en ny form, og disse to arrangementene av Stian Aareskjold for Det Norske Blåseensemble (han er en av deres trompetister) gjør en god jobb med å oppmuntre ørene til å lytte på denne musikken på nytt.
Aareskjold har åpenbart latt de opprinnelige blåserlinjene ligge der Beethoven og Haydn la dem, og har distribuert de øvrige orkesterteksturene rundt om i resten av ensemblet. Det jeg finner både underholdende og foruroligende er den konstante vekslingen mellom kjente og ukjente farger – et øyeblikk hører du en tekstur du kjenner og i neste øyeblikk dukker noe uventet opp. Det får virkelig din oppmerksomhet fokusert på selve musikken, noe som udelt er en fordel. Den høynede klarheten i teksturene, særlig i Beethoven, matcher presisjonen i Christian Ihle Hadlands spill, særlig i Beethoven og den klassiske naturen i selve musikken – skjønt hvorfor Aareskjold skriver inn en stemme for solo cello i konsertens rondo, går over min forstand. En annen virkning av blåserarrangementene er å gjøre begge verkene mer friluftsaktige: de får en hyllende karakter fremfor en seremoniell; og spesielt i Haydn øker nedbrytningen av lange strykerlinjer til gjentatte blåsermønstre inntrykket av lettbenthet. Prominente klarinetter gir en helt annen personlighet til 2. satsens Menuett og Trio i symfonien og om og om igjen forvandles finalens Adagio og Presto til en fløytekonsert. Haydn kalte dette verket sin “sørgesymfoni” fordi han ønsket at den skulle spilles i hans egen begravelse, men det er ikke mye sorg i denne versjonen. Eivind Aadland driver de raskere satsene videre i kraftig tempo, men hans musikere er sikre på foten som fjellgeiter. Jon-Harald Thorsås bidrar med en heller poengløs artikkel i CD-heftet: den virker mest opptatt av å fortelle leserne hvordan de bør reagere på musikken (det har ikke han noe med!); og Sean Lewis har gitt ensemblet en innspilling av eksemplarisk kvalitet – en ideell miks av klarhet og varme.