Essays
Elgar In Haven; Charpentier Sans frayeur; Schumann Hör ich das Liedchen klingen; Im wunderschönen Monat Mai; Brahms Von ewiger Liebe; Monteverdi Lamento della Ninfa; Pur ti miro;* Rameau Forêts paisibles; Fauré Après un rêve; Grieg En svane; Engel Sea-Shell
Music for a While; *Magnus Staveland, tenor
Grappa GRCD4705 (49 minutter)
Ensemblet Music for a While består av Tora Augestad, vokal, Stian Carstensen, akkordeon, pedal steel gitar og banjo, Trygve Brøske, klaver og trøorgel, Mathias Eick, trompet, Martin Taxt, tuba, og Pål Hausken, trommer og perkusjon.
Hvis du kikker på komponistene her, ser du med en gang at disse sangene ikke kommer til å låte slik du er vant til å høre dem – men i mine ører er alt som har med Stian Carstensen å gjøre både musikalsk og interessant: den mannen har ikke et umusikalsk bein i kroppen. Tora Augestads lette, tåkefylte stemme henter frem uventede sider i vokallinjen, klaverteksturene er selvsagt fullstendig endret. Når det er sagt, så går det ikke like bra med alle de elleve sangene i easy-listening tapning. De to som kommer dårligst ut av det er «Forêts paisibles» fra Rameaus Les Indes galantes, som er totalt energiløs, og Brahms’ «Von ewiger Liebe», nr.1 av hans Vier Gesänge, Op. 43, etter min mening den beste sangen som noengang er komponert – som her mister sin grunnleggende kraft. Likevel, de fleste arrangementene står på egne ben, og musikken er sterk nok til å kunne ta en så radikal nytolkning og dukke smilende opp på den andre siden. Denne innspillingen får du mer glede av med bena og et glass vin på bordet, heller enn med en konsentrasjonsrynke i pannen.