Harmonischer Gottes-Dienst, Vol. 7

Harmonischer Gottes-Dienst, Vol. 7


Telemann Kantater: Ew'ge Quelle, milder Strom; Stille die Tränen des winselnden Armenn; Ich bin getauft in Christi Tode; Kein vogel kann im weiten Fliegen; Ich schaue bloss auf Gottes Güte; Erhalte mich, o Herr, in deinem Werke
Bergen Barokk
Toccata Classics (63 minutter)

Er det virkelig åtte år (!) siden jeg anmeldte Vol. 5 i Bergen Barokks herlige, pågående oversikt over de 72 kantatene i Telemanns Harmonischer Gottes-Dienst? Med den nylig utgitte Vol. 7 er vi over halvveis (Vol. 6 – som presenterte syv av kantatene for høy stemme, obo og basso continuo – kom ut i 2015, TOCC 0180). 


Skrevet av Guy Rickards. Oversatt fra engelsk av Hilde Holbæk-Hanssen


Nok en gang faller kantatene inn i standardformen arie-resitativ-arie, alle for solostemme med obligat traversofløyte. Dette er en oppfølger av Vol. 4 som også fokuserte på mellomstemme, fløyte og continuo, enten cembalo i fire av kantatene, eller orgel (i Ich bin getauft in Christi Tode, og Ich schaue bloss auf Gottes Güte, skrevet for 6. og 18. søndag etter Trefoldighet). 

Alle kantatene i Harmonischer Gottes-Dienst er skrevet for søndager og helligdager gjennom kirkeåret, derfor 72 og ikke 52! (Schmückt das frohe Fest mit Maien i Vol. 5 var en slik tilføyelse, skrevet for 2. Pinsedag.) Telemann varierte besetningen uke for uke, men Toccata har gruppert kantatene på hver utgivelse etter besetning; når alt kommer til alt var ikke kantatene ment å fremføres i større grupper. Her åpnes det for eksempel med Ew'ge Quelle, milder Strom, for 4. søndag etter Påske, hvorpå følger de fem neste for 2., 6., 10., 18. og 22. søndag etter Trefoldighet (titler i listen øverst).

Bergen Barokks musikere på denne platen er de samme som i Vol. 4; innspillingene ble gjort nesten samtidig – i september 2008. Men glem årstallet, om innspillingene er tretten år gamle, lyder de som om de var tatt opp i for en måned siden. Fremførelsene er nok en gang fantastiske, med lett berøring og uttrykksmessig schwung, som nevnt i de tidligere kritikkene, og de fem musikerne byr igjen på en atmosfære av intimitet og førsteklasses kammermusikk, nydelig gjengitt i disse fremragende opptakene. Kontratenor Fran Vitzthum og fløytist Peter Holtslag er, uansett hvilket perspektiv man velger, ideelle utøvere av dette repertoaret, og når de følges opp av Thomas Boysen (theorbe), Markku Luolajan-Mikkola (bass viola da gamba) og Hans Knut Sveen (cembalo og orgel) har man en oppskrift på perfeksjon. Denne platen er ren glede og har holdt det gående i min CD-spiller i noen dager nå….

.



CD-anmeldelser