Moravec: The Shining
En opera i to akter basert på Stephen Kings roman
Edward Parks (baryton – Jack Torrance); Kelly Kaduce (sopran – Wendy Torrance); Tristan Hallett (guttesopran – Danny Torrance); Aubrey Allicock (baryton – Dick Hallorann); Malcolm MacKenzie (baryton – Mark Torrance); Wayd Odle (tenor – Delbert Grady); Powell Brum (baryton – Horace Derwent); Roger Honeywell (tenor – Lloyd the bartender; Stuart Ullman); Kevin Thomas Smith (tenor – Bill Watson); Kelly Morel (mezzosopran) – Mrs. Massey); Krista Renée Pape (sopran – Mrs. Grady); Trent Green (tenor – The Crooner); Phil Eatherton (baryton – The Senator); Carlyn Hill (soprano), Josephine Pellow (mezzosopran – Grady-jentene); Nathan Whitson (bass – Ranger); Jennifer Weiman (mezzosopran – Dog); Kyric Opera of Kansas City Chorus, Kansas City Symphony Orchestra, dir. Gerard Schwarz
Pentatone PTC 5187 036 (109 minutter)
Noen operaer lykkes bedre enn andre som rene lydopptak. Dette kan skyldes at de inneholder fantastiske melodier – som Tryllefløyten og Carmen for eksempel – eller en overveldende virkning av musikalsk historiefortelling (nesten alt av Wagner).
Noen operaer har enkle scenarier som lykkes på rent musikalske premisser også, enten på plate eller uten komplisert regi: Bartóks Hertug Blåskjeggs borg, som English National Operas nylige oppsetning er et godt eksempel på (lenke).
Paul Moravecs The Shining (Ondskapens hotell) (2016) er et godt utformet eksempel på en moderne opera som ikke passer inn i noen av kategoriene. Den er basert på skrekkromanen til amerikaneren Stephen King (som senere ble til en minneverdig film av Stanley Kubrick – som King forøvrig avskyr). The Shining er en spøkelseshistorie plassert i et hjemsøkt hotell langt inne i Rocky Mountains i Colorado. Jack Torrance (sterkt sunget av Edward Parks), en alkoholiker på bedringens vei og aspirerende dramatiker, har fått ansettelse som vaktmester på hotellet. I Kings roman oppstår han selv som en demonisk, besatt person. Han har med seg sin kone Wendy og sønnen Danny – som uten foreldrenes viten har psykiske evner, det «skinnende» det refereres til i tittelen. Jack blir offer for hotellets forstyrrede historie, en hel katalog av mord og drap.
Ved å hente denne sensasjonelle, grufulle historien til operascenen, la Moravec og hans librettist, Mark Campbell, mer vekt på de demonene familien Torrance brakte med seg, både deres mislykkede ekteskap, Jacks utilsiktede vold – Danny er i ferd med å komme seg etter en brukket arm som uvillet er påført ham av Jack – eller mishandlingen Jack selv hadde vært utsatt for som barn av sin far, Mark, her truende tolket av Malcolm MacKenzie. Selve hotellspøkelset er ikke personifisert som i romanen, men erstattet av spøkelsesbesetningen som møter sitt endelikt her, spesielt familien Grady og slektningen Delbert Grady, som formaner Jack til å drepe Wendy, sunget av Kerry Kaduce i en rolle som veksler mellom moderlig bekymring og hysterisk frykt (og kanskje vel mye vibrato), og overgir Danny, fint tolket av Tristan Hallett, til ham. Ellers holder Moravec og Campbell seg bemerkelsesverdig tro mot hovedelementene i romanen, selv i den korte epilogen i Maine, der den psykisk sensitive kokken Hallorann (Aubrey Allicock) har reddet Wendy og Danny til rekonvalesens for å komme seg etter skrekkopplevelsen. (Ja, ingen spoilere her for dem som ikke kjenner handlingen!). The Lyric Opera of Kansas City akkompagnert av det lokale symfoniorkestret, entusiastisk dirigert av den fantastiske Gerard Schwartz, presenterer alt slik et kompani skal, skriver Moravec i CD-heftet (som inneholder hele librettoen).
Der verket er mindre vellykket – som lydopptak – er i mangelen på et stort nummer eller endelig klimaks, «et stort øyeblikk». Hvis man sammenligner The Shining med for eksempel John Coriglianos The Ghost of Versailles eller Jake Heggies It’s a Wonderful Life, skjønner man at dette er en opera som roper etter regi. Her burde Den Norske Opera & Ballett, og til og med English National Opera kjenne sin besøkelsestid.