Of Innocence and Experience
Liszt Sonate for klaver i b-moll, S.178; Schumann Kinderszenen, op. 15; Beethoven Sonate for klaver nr. 23 i f-moll, op. 57, Appassionata
Kristian Ofstad Lindberg, klaver
2L 161 (75 minutter)
Du trenger ikke høre lenge på tolkningen av Liszt-sonaten som innleder denne konsertplaten for å oppdage at Kristian Ofstad Lindberg kommer til å by på noe som er vel verdt å lytte til: fjærende, dramatisk spennende rytmer, artikulert med barberbladpresisjon, sinnet er stramt fokusert og passasjearbeidet er mirakuløst klart.
Fugen har energien til en flommende elv. Kontrasten til Schumanns Kinderszenen kunne knapt vært større, men det mest slående her er at til tross for all skarp forskjell i stemning og tekstur, er spillet like fokusert. Ofstad Lindbergs tolkning av Appassionata bekrefter alt vi allerede har hørt i de to første verkene: komplett dynamisk og rytmisk kontroll. Jeg kan ikke huske å ha hørt ham spille før, enda han er 40 år gammel – og jeg er sikker på at jeg ville husket det: Han er helt klart en musiker av suverent intellekt og teknikk, for å si det forsiktig. Jeg kan egentlig ikke gi ham noe større kompliment enn å si at det er øyeblikk i denne innspillingen hvor han minnet meg om min gamle venn John Ogdon. Som ventet har 2L-teknikerne gitt ham en innspillingslyd så god som det overhodet er mulig. Påkallelsen av William Blake i tittel og albumdesign er mest promosjonsskum, en krok å henge programmet på – som er unødvendig. Det er allerede en komplett suksess rent musikalsk sett.