Polina Osetinskaya

Polina Osetinskaya

Jeg innrømmer at ikke hadde hørt om Polina Osetinskaya før et kritikereksemplar av denne utgivelsen kom i posten, men hun er opplagt en pianist av høyeste klasse.


Skrevet av Martin Anderson


Bach Italienisches Konzert, BWV 971; Bach arr. Kempff Koralpreludium Nun komm, der Heiden Heiland, BWV 659; Herz und Mund und Tat und Leben, BWV 147: Nr. 10, Koral «Jesus bleibet meine Freude»; Koralpreludium Ich ruf zu dir Herr Jesu Christ, BWV 639 Wachet auf, ruft uns die Stimme, BWV 645; Fløytesonate i Ess-dur, BWV 1031: II. Siciliano; Bach arr. Siloti Preludium i h-moll, BWV 855; Bach arr. Tharaud Orgelkonsert i d-moll, BWV 596: II. Sicilienne; Bach arr. Petri Was mir behagt, ist nur die muntre Jagd, BWV 208: No. 9, «Schafe können sicher weiden»; Scarlatti Sonater i d-moll, K.32; h-moll, K.87; e-moll, K.98; d-moll, K.141; h-moll, K.377
Polina Osetinskaya (klaver)
Melodiya MEL CD 02602 (74 minutter)


Tonen hennes er dyp og rik, artikulasjonen feilfri, og hennes følsomhet for pulsen i den musikken hun spiller er like naturlig som pusten – det er noe som ikke kan læres. Programmet her er stort sett en blanding av Bach-transkripsjoner for klaver (de fleste av Wilhelm Kempff) og Scarlatti-sonater (Bach og Scarlatti var selvfølgelig helt samtidige), med koralpreludiene som øyeblikk av ro mellom de raskere stykkene. Riktignok er Osetinskayas tempi hovedsakelig langsomme, men det skyldes hennes omsorg for teksturenes klarhet. Melodiya-teknikerne har gitt henne utsøkt lyd også. Dette er en vi kommer til å høre mere til.


Oversatt fra engelsk av Mona Levin