Rakhmaninov

Rakhmaninov


Klaverkonsertene: nr. 1 i fiss-moll, op. 1; nr. 2 i c-moll, op. 18; nr. 3 i d-moll, op. 30; nr. 4 i g-moll, op. 40; Rapsodi over et tema av Paganini, op. 43

Yuja Wang, klaver; Los Angeles Philharmonic Orkester, dir. Gustavo Dudamel

DG: to CDer: 4864759; tre LPer: 4864943; diverse nedlastede formater (2 timer, 27 minutter)

Denne tungt promoterte pakken ble utgitt mot slutten av 2023 som markering av 150-årsdagen for Rakhmaninovs fødsel i 1873 (og 80-årsdagen for hans død, i 1943). 


Skrevet av Martin Anderson I Oversatt fra engelsk av Mona Levin


Gudene må vite hvor mye DG har satset på den, men all glamour og pazazz til tross, er den et togkræsj i musikalsk sammenheng. Yuja Wangs overveldende virtuose teknikk er uomtvistelig, men det faktum at du eier en Ferrari gir deg ingen rett til å kjøre den i 150 km i timen hele tiden – og hvis du ikke oppfører deg ansvarlig overfor andre som ferdes på veien, ender det med blodbad i dine spor. 

Offeret her er selve musikken: alle store musikkverk har en grunnleggende puls, og i Rakhmaninov-konsertene er den stort sett heller opphøyd og langsom, siden det er mot den bakgrunnen det pianistiske fyrverkeriet utspiller seg. Å spille alt i halsbrekkende raskt tempo bare fordi du kan, svekker valutaen og stjeler verdighet fra musikken. Dudamel er selvsagt tvunget til å legge seg i 5. gir for å holde følge. Uansett hvilket av disse verkene du lytter til, oppdager du fort at hennes supervirtuositet fører til avtagende avkastning, og den unaturlig briljante teknikken hennes oppløser seg i en slags fingerdiaré – med musikalske tanker som farer forbi i rasende fart, som duer fanget i en orkan – hun får ikke gitt dem den den tiltrengte artikulasjonen. 

Det finnes passasjer i (for eksempel) den berømte innspillingen av den tredje konserten fra 1978 med Vladimir Horowitz og Eugene Ormandy, hvor Horowitz – til alt overmål i sitt 75. år – går bananas og produserer spill som får håret til å reise seg i nakken din; og han finner et øyeblikks rent raseri i kadensen i 1. sats som nesten er skremmende. Wang ofrer den slags makro-artikulasjon gjennom den maniske naturen i sin mikro-artikulasjon: statuer rager ikke opp når du har en åker full av dem. For all del, lytt til den på Spotify og spør deg selv om du finner musikk i en slik tilstand av nervøs spenning tiltrekkende – men ikke bruk pengene dine før du har gjort det.  



CD-anmeldelser