Skumring

Skumring


Mossenmark Skogsväsen  Brøske Huldreslått  Koch The Garden of Live Flowers / The Red Queen. Wool and Water / Humpty Dumpty  Aho Sonata Nr 2, “Mustat linnut” 
Ida Løvli Hidle (akkordeon) 
Lawo Classics  LWC1247 (54 minutter) 

Ida Løvli Hidle er ingen nybegynner i studio, men ikke desto mindre var hun et nytt navn for meg da jeg fant denne platen på dørmatten. Hun er norsk, men gjorde seg først bemerket gjennom sin debut i Danmark da hun spilte Erlend Skomsvolls konsert Clashes og Gubaidulinas Fachwerk. Samtidsmusikk – enten det gjelder kunstmusikk, jazz eller opera, og spennet fra barokk til folkemusikk – er en integrert del av hennes musikalske virke (som nå omfatter hele verden), som solist, akkompagnatør og til og med som kapellmester ved Operaen i Malmö i 2018. 


Skrevet av Guy Rickards. Oversatt fra engelsk av Hilde Holbæk-Hanssen


Hennes fellesnordiske sympatier fremheves på dette albumet, komponistene kommer fra hennes hjemland Norge (Trygve Brøske), Sverige (Staffan Mossenmark), Danmark (Jesper Koch) og Finland (Kalevi Aho); det gis ingen forklaring på hvorfor Island er utelatt. Alle fire verkene bindes sammen gjennom skumringstimen mellom dag og natt, virkelighet og drømmer, mareritt og folkeeventyr. Mossenmarks Skogsväsen (1989) er det eldste verket – et kort, kraftfullt portrett av «en sjenert reptillignende skapning» og dens merkverdige, uforutsigbare bevegelser. Mossenmark fanger dens bisarre natur og følelse av skrekk. Som kontrast er Brøskes Huldreslått (2018), det nyeste verket på platen, basert på Bygdatråen, etter spelemann Nils Myrkve, som skrev den etter en visjon om huldra. Brøskes stykke er formet som tolv variasjoner som kan spilles i den rekkefølgen utøvere selv velger, innrammet at temaet og dets reprise, med en kort «Vamp» på midten.  

Til sine to stykker, begge komponert i 2013 og revidert i 2020, vendte Jesper Koch seg til Lewis Carrolls Gjennom speilet (Through the looking glass). Stykkene kan spilles enkeltvis, men begge er et dobbeltportrett av karakterene i boken, der Hagen med levende blomster parer de fornærmende, talende blomstene med den travle Røde dronningen som Alice prøver å møte. I Ull og vann, omskapes den røde dronningen til en strikkende sau (!) hvoretter Alice får sitt berømte møte med Lille Trille. Kochs lette skildringer antyder likevel de mørkere undertonene mange har oppfattet i Carrolls historie.  

Hovedverket på platen er Ahos Sonate nr. 2 Mustat linnut («Black Birds»; 1990) av Kalevi Aho, mest kjent for sine mange symfonier og konserter. Han har komponert tre sonater for akkordeon (nr. 3 i år), en for to akkordeon og kammerverker for akkordeon. Sonate nr. 2 er en utvidelse av den virtuose nr. 1, som fokuserer på instrumentets klangfarger. De fem satsene er miniatyr-tonedikt over metafysiske fuglegrupper  – «Birds of Light», «Birds of the Night», den livlige  «Strange Birds» og den dystre «Birds of Desolation» – som på imponerende vis spenner over en rekke stiler og teksturer. Den avsluttende «Black Birds» er den mest gripende med sine hint til den skumle fuglesangen av hans lærer i orkestrering Einar Englunds Symfoni nr. 2, Mustarastassinfonia («Blackbird Symphony»), fullført det året Aho ble født (1949). Løvli Hidle er på sitt beste her når hun tar alle de virtuose kravene med ro mens hun suverent former musikken. Når det er sagt, er hun ikke mindre imponerende i resten av dette fascinerende varierte programmet, og LAWOs opptak er førsteklasses.    



CD-anmeldelser