Foto: Rune-Stoltz-Bertinussen
Foto: Rune-Stoltz-Bertinussen

Aktiv Arktisk Filharmoni

En av Nord-Norges største og mest aktive kulturinstitusjoner kaller Arktisk Filharmoni seg. Hvert år setter de opp omtrent 200 forestillinger og konserter i ulike ensembleformer og på ulike steder i nord. Nå har de lansert høstprogrammet.

Det starter med Fredskonsert 9.august, i forbindelse med Nordland Musikkfestuke i Bodø. På programmet står Anton Bruckners Symfoni nr.8.  Der tar Bruckners musikk publikum med fra mørke til lys, fra den dypeste fortvilelse og fornemmelsen av fare, til musikalske uttrykk for triumf og glede.

Sjefdirigent Christian Kluxen leder denne kvelden et av de største symfoniorkestrene som noen gang har spilt i Bodø, sammensatt av Arktisk Filharmoni, Kyiv Soloists og et stort antall gjestende musikere fra inn- og utland. 

London i Tromsø og Bodø
Både Tromsø og Bodø får høre Joseph Haydns Londonsymfonien. I tillegg byr konsertene 1. og 2. september på åpningsverket Water. Det er Jonny Greenwood som står bak. 

Konserten byr også på musikk av Maurice Ravel; nemlig Klaverkonserten. En av norske orkestres favorittsolister for tiden, den islandske pianisten Vikingur Ólafsson, er solist. 

22.september gjester Sinfoniettaen Bodøs kulturhus Stormen. Der får publikum høre Gustav Mahlers sangsyklus Sanger om en vandrer (Lieder eines Fahrenden Gesellen). En dyp kjærlighetssorg til sopranen Johanna Richter fikk unge Mahler til å skrive både tekst og musikk til sin første sangsyklus. I Bodø er det den svenske sopranen Maria Forsstrøm som synger. Arnold Schönberg har arrangert verket for en mindre orkesterbesetning. 

Perler og gallestein
Samme kveld, men i Tromsø, strør Erik Fosnes Hansen og Henning Kraggerud Perler og gallestein fra Barokken. Med seg har de også et kammerorkester. 

Med Erik Fosnes Hansen som guide og Henning Kraggerud som musikalsk styrmann får publikum bli med på en komisk og rørende reise til barokken. Der møter de den bisarre virkeligheten bak pudder og parykker, de fysiske påkjenningene bak fuger og arier, kroppenes krasse levekår.

Hvordan sto det egentlig til med øynene til Johann Sebastian Bach? Hva skjedde med Jean-Baptiste Lully etter at han stakk seg på dirigentpinnen og fikk blodforgiftning? Hva slags kvakksalvere behandlet egentlig Georg Friedrich Händel? Og hvorfor var det så mange foreldreløse barn på barnehjemmet i Venezia, der Antonio Vivaldi var lærer? Underveis får tilhørerne høre fortellinger som får dem til å le til de hikker, og musikk så vakker at den kan røre en gallestein, skriver orkesteret i sin programpresentasjon. 

Lorenza Borrani
Tromsø får også septemberbesøk av Lorenza Borrani. Hun regner som en av de virkelig store musikerne i Europa, og er internasjonalt svært etterspurt både som solist, kammermusiker, konsertmester og spillende orkesterleder. Hun sto på plakaten våren 2020, men den konserten var en av de første som ble rammet av pandemien.

Hovedverket på konserten er Franz Schuberts Strykekvartett Nr. 15 i G-dur, arrangert for kammerorkester av Lorenza selv. I tillegg får publikum oppleve et verk skrevet spesielt for denne konserten, av den norske komponisten Agnes Ida Pettersen, som også tidligere har samarbeidet med Borrani.

Borrani har vært leder av Chamber Orchestra of Europe siden 2008, og gjesteleder for orkestre som Mahler Chamber Orchestra, Australian Chamber Orchestra og Det Norske Kammerorkester, der hun var «Årets kunstneriske gjesteleder» i 2020. Fra sistnevnte orkester ryktes det at «hun er noe av det beste som har vært hos oss.» 

La Bohème
Når Arktisk Filharmoni serverer opera, skjer det både i Bodø, Narvik og Tromsø, henholdsvis 23. 25. og 26. oktober. Da får publikum presentert høydepunkter fra en av tidenes største operasuksesser, La Bohème

Hovedrollen som Mimi synger den norske sopranen Mariann Fjeld-Solberg. Rodolfo spilles av Bror Magnus Tødenes. Thor Inge Falch har en dobbeltrolle som Benoit og forteller. 

Forestillingen markerer at det er ti år siden Arktisk Filharmonis fullsceniske oppsetning av denne operaen.

Sjefdirigent Christian Kluxen leder forestillingene.

Lys i mørke
I november er det tid for den såkalte Mørketidskonserten. Den er ment å lyse opp i mørket med sine lette, franske toner – i Tromsø, Nordens Paris. Musikken som fremføres er av Ravel, Debussy, Boulanger og Satie.

Ved inngangen til det 20. århundret var det tid for nye toner og nye klanger i fransk musikkliv. Impresjonismen gjorde sitt inntog. Blant de som banet vei for den nye stilen var Maurice Ravel. Den unge komponisten møtte mye motstand blant de etablerte kreftene i musikkmiljøet, og hans Strykekvartett i F-dur ble i 1903 refusert av både den prestisjetunge konkurransen Prix de Rome og ved konservatoriet, hvor Ravel fremdeles var student. 

Han dediserte strykekvartetten til en av sine lærere, Gabriel Fauré, som responderte med å slakte den. Responsen var imidlertid delt. Claude Debussy skrev «du må for guds skyld ikke endre en eneste tone i kvartetten» og andre omtalte Ravel som «en av morgendagens mestere». For ettertiden blir strykekvartetten stående som et av Ravels første mesterverk og her får vi høre den i arrangement for strykeorkester.

I tillegg får publikum denne kvelden høre blant annet Clair de lune av Debussy, samt hans Danse scarée et danse profane for strykere og harpe og Nocturne av Lili Boulanger og Gymnopedie av Erik Satie. 

Nøtteknekker
Når jula nærmer seg, presenteres ballett med vakker musikk og dans, en stor klype kjærlighet og en liten dose magi. Nøtteknekkeren av Pjotr Tsjajkovskij settes opp både i Bodø og Tromsø. Orkesteret samarbeider med Pias Ballettstudio i Bodø og Kulturskolen i Tromsø. 

Den populære balletten handler om Clara og alle eventyrene hun opplever sammen med Nøtteknekkeren.  Dirigenter er Øyvind Bjorå i Bodø og Johannes Gustavsson i Tromsø.

 



Nyheter