Åse Hedstrøm. Foto: Anne Helene Gjerstad.
Åse Hedstrøm. Foto: Anne Helene Gjerstad.

Åse Hedstrøm i Stavanger

Åse Hedstrøm kunne feire sin 70-årsdag mens koronapandemien var på sitt hissigste i april. Dette har Stavanger Symfoniorkester valgt å markere på to konserter denne uken.

«Den norske kunstmusikkscenen ville sett annerledes ut i dag om det ikke var for komponisten Åse Hedstrøm,» skriver orkesteret i sitt sesongprogram, og fremhever hennes innsats som organisasjonsmenneske og leder ved siden av komponistgjerningen.

Torsdag 17. og fredag 18. september fremfører orkesteret, under dirigenten Peter Szilvay, hennes kammerorkesterverk Saisir. Det ble urfremført på Henie Onstad Kunstsenter under Nordlydfestivalen i 1988, i forbindelse med museets 20-årsjubileum. I Stavanger ble det sist spilt i 2004. Saisir betyr «å gripe» og verket er inspirert av den franske, belgisk-fødte forfatteren og billedkunstneren Henri Michaux (1899-1984). Hedstrøm, som ofte lar seg inspirere av utøvere i andre kunstarter enn musikk, forteller i et intervju i sesongprogrammet at hun har kommet tilbake til denne kunstneren de siste årene:

- I Saisir var det hans poesi og noen tegninger som minner om svarthvite grafiske partiturer. Utgangspunktet for Saisir er dissse verkene, som består av myldrende bilder av tegn og bevegelse – organisk vekst som avbrytes av plutselige brudd og klipp, med også forløp av strukturer som skimrer, vibrerer og puster. Hver fremføring løfter frem nye aspekter ved verket («Heldigvis!»). Dynamikken er viktig i dette stykket. Hvordan de meisler ut klangene skal bli veldig interessant å oppleve, sier Hedstrøm om fremførelsen i Stavanger.

Se vår omtale av Åse Hedstrøm på hennes 70-årsdag 17. april her.