Bayreuth-suksess for Elisabeth Teige
Sopranen Elisabeth Teige har i år sin debut på Festspillene i Bayreuth, selve «Verdensmesterskapet» for Wagner-sangere. Hele tre roller er hun blitt tildelt: Freia i Rhingullet, Gutrune i Götterdämmerung og den kvinnelige hovedrollen Senta i Den flyvende hollender. Rolletildelingene er sensasjonelle i seg selv, men den omtalen hun har fått av Frankfurter Allegemeines kritiker Jan Brachmann plasserer Teige på topp blant dagens dramatiske sopraner:
«Den flyvende hollender» i Dmitri Tcherniakovs regi fungerer enda bedre i år enn i fjor, blant annet takket være en fantastisk Senta: Elisabeth Teige.
Sanglig er Elisabeth Teige uten tvil årets store oppdagelser på Festspillene i Bayreuth. Allerede som Freia i «Rhingullet», og så som Gutrune i «Götterdämmerung» satte den norske sopranen et utropstegn i Valentin Schwartz’ desperate, øde regi med sin gjennomtrengende sensualitet og den sireneaktige, illevarslende, forlokkende magien i sin store, sterke stemme.
I tillegg har festivalens kunstneriske leder, Katharina Wagner, heldigvis gitt Elisabeth Teige rollen som Senta i «Den flyvende hollender», og gitt henne den store scenen hun fortjener. Her kan man beundre en unik, ung dramatisk sopran: Teige forstår mirakuløst hvordan man kan innlemme varmen fra brystregisteret, og uten å brøle, voldsomt forsterke alle nyansene i hodeklangen. Effekten er oppsiktsvekkende: Man tror at det dyrebare, diffuse perlemorskinnet til Elisabeth Schwarzkopf får en booster av utrolig kraft, med mye kropp i klangen. ...
I disse tider, hvor mer og mindre suksessfulle norske idrettsutøvere fortrenger nyhetssendinger og opptar førstesider, er det påfallende liten oppmerksomhet rundt det faktum at vi for tiden har to sopraner helt i toppsjiktet i «Verdensmesterskapet i Wagner»: Elisabeth Teige og Lise Davidsen.