#Blackouttuesday

Verden kan synes litt mindre under koronapandemien. I løpet av de siste månedene har alle verdensdeler vært i en situasjon der befolkningen kjenner seg igjen i nyheter fra fjerntliggende himmelstrøk med tomme gater, karantene, håndvask og tragisk død. 

 Da nyhetsbildene fra USA brått ble endret på grunn av et tragisk dødsfall som skyldtes et annet virus; den politivolden svarte amerikanere har vært utsatt for i årevis, så det ut til å angå hele verden på en annen måte enn før. Plutselig dukket det opp Black-lives-matter-demonstrasjoner i Paris, London og Oslo.

I løpet noen få dager bygget det seg opp et initiativ i den internasjonale underholdnings- og plateverdenen om å la bransjen gå i svart tirsdag 2. juni under emneknaggen #blackouttuesday. Norsk kulturliv klarte i full fart å hive seg på. Det kan ikke ha vært noen enkel beslutning akkurat nå. Det Norske Kammerorkester, som i går skulle hatt sin første offentlige konsert etter pandemien, valgte å utsette den til i dag, onsdag. Festspillene i Bergen meldte på alle de seks arrangementene som skulle gått av stabelen at festivalen var satt på vent – etter at de første hadde gjort en kjempejobb med å stable en helt ny festival på beina i forbindelse med koronatiltakene. De programpostene som ble avlyst var en konsert med Det Norske Solistkor og Grete Pedersen, et møte med festspillkomponist Jörg Widmann og konserter med den unge fiolinisten Johanne Haugland og musikerkollektivet Ulver. Når Bergen Nasjonale Operas telefonteaterforestilling This Evening’s Concert has not been Cancelled, som fokuserte på alle forestillingene over hele Europa som ble avlyst på grunn av koronapandemien, faktisk måtte avlyses, kan man lure på om høyere makter hadde regien. Alle de åtte operahusene som var involvert støttet helhjertet opp om tiltaket.