Flaggermus på afterski
RingsakerOperaen har premiere på operetten Flaggermusen tirsdag 7. november i Brumunddal.
Tradisjonen tro har RingsakerOperaen lagt handlingen til sine nærområder, der Wiens dekadente overklasse anno 1870 er omplantet til luksushyttemiljøene på fjellet. En sentral person i denne transformasjonen er regissør Ane Aass:
- Jeg tenkte at Wiener-dekadensen har en parallell i det miljøet, og at en maskerade i våre dager kan være et afterski-arrangement, der folk som ikke en gang har vært ute i bakkene trekker i dyre klær og viser seg frem.
- Du har endret på et par karakterer. Kammerpiken Adele er blitt vaskehjelp og Prins Orlovsky er blitt den fransk-svenske kvinnelige luksushotelleieren Orlovska
- Jeg har ikke omarbeidet librettoen noe særlig, men gjort noen få tilpasninger. Orlovsky har alltid vært en bukserolle*. Jeg tenkte at Orlovsky er en person med makt. Kan det ikke da like godt være en kvinne når det synges med en kvinnestemme?
- Dette er din første operalignende produksjon. Hva vil du si er forskjellen på wieneroperette og annen scenekunst med musikk du har gjort?
- Det er at dette er en sammenhengende historie med musikken som drivende kraft. I operette er det mye tekst, der en underlagt rytme før eller etter et nummer påvirker musikaliteten i forestillingen. Men mye er likt vanlig teaterarbeid; mennesker og historier som skal fungere sammen.
- Er det noen forskjell å arbeide med operasangere i forhold til skuespillere?
- Det er to forskjellige fagfelt. Operasangere har stemmen som inngang til arbeidet; det er ting man kan gjøre og ikke kan gjøre. Men begge går ut på å fortelle historier på en scene. Mens det hos operasangere er musikaliteten som går foran, leter skuespillerne etter noe annet i fortellingen. Jeg har jobbet mye med symfoniorkester, store kor og operasangere i andre sammenhenger, men dette er min første helhetlige forestilling. For meg er det spennende å lære operaens fag. Jeg er fylt av ærefrykt for denne kunnskapen og arbeidet.
- Hvordan opplever du som regissør at avgjørelser tas av en dirigent i tillegg til deg?
- Jeg kjenner Torodd Wigum veldig godt. Vi har hatt mye samarbeid med Trondheim Symfoniorkester, så vi har hatt en veldig god dialog blant annet om strykninger. Slikt er viktig, og når man jobber med musikk må jeg ha forståelse for at regi og musikk henger så tett sammen. Man gir og tar.
Bildegalleri
Blir det flere wieneroperetter på deg i fremtiden?
- Jeg håper det. Det er spennende med et nytt fag. Overraskende gøy, faktisk. Men så er det også en veldig samarbeidsvillig og raus gjeng jeg har å gjøre med, både RingsakerOperaen, sangerne og musikerne. Alle drar i samme retning.
Flaggermusen har ni fremførelser frem til 19. november.
For mer informasjon, se her: https://www.ringsakeroperaen.no/program/
*kvinnelig sanger som spiller en mannsrolle.