Gisle Kverndokk til topps i tysk musikalteaterpris
Komponisten Gisle Kverndokk gikk av med prisen for Beste komposisjon under Deutsche Musical Theater Preis med Briefe von Ruth. Den ble også ble kåret til Beste musikal. Den æren deler han med tekstforfatteren Aksel-Otto Bull. Oppsetningen på Stadttheater Gmunden i mars i år mottok i tillegg prisene for Beste kvinnelige hoved- og birolle.
Briefe von Ruth handler om den jødiske Ruth Maier som ble deportert med Donau 26. november 1942. Hennes historie ble kjent da Jan Erik Vold i 2007 ga ut boken Ruth Maiers dagbok. Den er basert på dagbøker og brev funnet i hennes venninne, poeten Gunvor Hofmos dødsbo og brev funnet hos Ruths søster Judith i England.
Fra seiersrusen i Berlin uttaler Kverndokk og Bull:
- Vi er stolte og glade for denne anerkjennelsen. Denne prisen er for hele det tyskspråklige området: Tyskland, Østerrike og Sveits. 33 uroppførelser og 10 gjenoppsetninger ble vurdert, og vi vant! Det var uvirkelig å stå på den store scenen foran et fullsatt Theater des Westens og ta imot prisen både for beste komposisjon og beste musikal. Og våre to hovedrolleinnhavere, som spilte Ruth Maier og Gunvor Hofmo, Jasmina Sakr og Tamara Pascual, fikk også sin velfortjente heder. Stykket har vi jobbet med i ti år, og det har vært en kronglete vei fram til denne fantastiske oppsetningen i Gmunden i Østerrike. Musical Frühling in Gmunden er et unikt musikkteaterprosjekt, ledet av Markus Olzinger og Elisabeth Sikora, som virkelig brenner for nyskapende musikkteater. Oppsetningen var helt fantastisk. Vi har aldri opplevd så unisont gode kritikker, og nå er mange tyske og østerrikske teatre interessert i å sette den opp. Vi har allerede en ny oppsetning i 2025.
- Så langt er ingen norske teatre interessert, sier Kverndokk. - Det er jo en norsk historie, som begynner i Wien, via Lillestrøm og Oslo, og ender tragisk i Auschwitz. Østerrikerne har nå virkelig oppdaget Ruth Maier, og hun har fått den anerkjennelsen hun virkelig har fortjent der.
Dette er ikke første gang Kverndokk markerer seg i denne prisutdelingen. Han har tidligere oppnådd en rekke nominasjoner og priser: I 2017 fikk musikalen Jorden rundt på 80 dager seks priser, mens Fanny og Alexander ble nominert til seks i 2022. I 2018 ble også Jorden rundt kåret til Beste musikal i den østerrikske musikalteaterprisen.
Så da blir spørsmålet: når får vi se disse musikalene på de store musikalteatrene i Norge? Vi viser heller til gårsdagens kritikk av Kverndokks nyeste musikal, Soga om Sol, i Opera Nordfjord, som flere ganger har kjent sin besøkelsestid.