Glemt komponist hedres i Bergen
Anne-Marie Ørbeck blir årets festspillkomponist i Bergen. Ørbeck (1911 – 1996) var den første norske kvinnen som komponerte og fikk fremført en symfoni for fullt orkester. I dag er verkene hennes lite spilt, men under årets Festspill blir det tre konserter med musikk av Ørbeck.
Ørbeck og Grieg
Det blir en egen portrettkonsert med orkesterverk, Bergen Filharmoniske Orkester og flere andre artister i Håkonshallen, og under Avslutningskonserten i Grieghallen spilles Ørbeck sammen med Griegs a-mollkonsert. I tillegg vil japanske Fuko Ishii fremføre et av hennes verk for piano i Griegs villa.
Festspilldirektør Lars Petter Hagen kaller den norske komponisten en ekte pioner.
- Allikevel er hun helt ukjent for mange. Hun skrev egenartet og moderne musikk i tonal stil, både internasjonalt orientert og inspirert av norsk folkemusikk.
Bodde i Bergen
I løpet av 1930-årene markerte Ørbeck seg som en av Norges fremste pianister med opptredener i inn- og utland, og briljerte med egne arrangementer og kadenser til verk av kjente komponister. Hun studerte både piano og komposisjon, og debuterte som orkesterkomponist i Berlin i 1938. Sammen med ektemannen Helge Smitt flyttet hun til Bergen to år senere. Krigen og familieliv betydde færre konserter, og dermed mer tid til komposisjon.
De glemte
- Flere av arrangementene under årets festspill handler om de glemte, oversette eller gjemte stemmene. Historien er full av glemt musikk, og i en offentlighet som gir mest plass til dem som roper høyest, minner Anne-Marie Ørbeck oss om at vi aldri må slutte å lete og lytte, sier festspilldirektør Hagen.