Jacob von der Lippe i gang med en ny fiolin. Foto: Giulia Troisi
Jacob von der Lippe i gang med en ny fiolin. Foto: Giulia Troisi

KLANG:FOKUS – ny festival

Hva er klang? spør fiolinbygger Jacob von der Lippe. Han står bak en av høstens nykommere på festivalfronten – en ganske original sådan.

Fra 22. til 27. september fokuserer han gjennom fire konserter på hvordan lyden i instrumentene preges av musikernes personlige stil og fiolinbyggerens særpreg. Selv har han laget strykeinstrumenter i 20 år og mener konsertgjengere vanligvis ikke tenker over dialogen mellom musikerne og en levende fiolinbygger. I musikkhistorien har komponisten og verket hatt sentrale posisjoner, dernest utøverne og deres tolkninger av verkene. Et viktig element i fremføringspraksisen som sjelden omtales, er instrumentene musikerne spiller på – selv om de er helt avgjørende for det kunstneriske resultatet. Instrumentet er ofte beskrevet som en forlengelse av kroppen, altså det sentrale objektet i en musikalsk fremføring. Likevel er dette aspektet forunderlig uproblematisert i historien og konsertlivet.

Von der Lippe ser på fiolinbyggeryrket som en viktig motvekt til robotisering og automatisering av samfunnet og ønsker å gjøre folk mer kjent med sitt fag ved å lytte til noen av de 60 instrumentene han har bygget. Som et «samspillende instrument» benytter han Emanuel Vigelands mausoleum på Slemdal i Oslo, kjent for sin spesielle akustikk, til avslutningskonserten. Der ønsker han å undersøke instrumentenes kunstneriske betydning i samspill mellom utøver, verk og publikum. Det blir en samtale i etterkant av hver konsert, mellom ham selv og utøverne der ulike aspekter ved temaet diskuteres. På noen av konsertene kommer utøverne til å spille samme stykke på både instrumentet han har bygget for dem og et annet instrument for å høre forskjell i klang, noe som skaper et interessant sammenlikningsgrunnlag for både utøver og publikum, og et fint utgangspunkt for samtalene.

For fullt program se her.