Elisabeth Teige som Krysotemis. Foto: Erik Berg /Den Norske Opera & Ballett

Musikkkritikerprisen til Elisabeth Teige

Elisabeth Teige som Krysotemis. Foto: Erik Berg /Den Norske Opera & Ballett
Elisabeth Teige som Krysotemis. Foto: Erik Berg /Den Norske Opera & Ballett

Musikkkritikerprisen til Elisabeth Teige

Musikkkritikerprisen 2022–2023 ble mandag 25. september delt ut på Litteraturhuset i Oslo. Den gikk til sopranen Elisabeth Teige for hennes tolkning av rollen som Krysotemis i Den Norske Opera & Balletts oppsetning av Richards Strauss’ Elektra. 


Km Red. I Foto: Erik Berg /Den Norske Opera & Ballett


I sin tale under utdelingen la kritiker Hilde Halvorsrød vekt på Teiges evner som skuespiller i tillegg til hennes spesielle vokale ressurser:

Det som går igjen i anmeldelsene, er at skuespillet er overbevisende og gripende, klangen er varm, intens og kraftig, og at stemmen hennes med letthet bærer over orkesteret. Og med denne rollen gjør Elisabeth Teige nok en gang skam på det seiglivede ryktet om at operasangere er dårligere skuespillere. Hun virker like oppslukt av rollene sine som den mest dedikerte method-actor, og resultatet er ofte en rolletolkning som også kunne nomineres til Kritikerprisen i teater.

 Mange har også med rette fremhevet den egenartede klangen. Den er nemlig usedvanlig rik og mangefasettert, samtidig som den er tett, samlet og full av kjerne. Det er mange sangere som har en flott klang med mye kjerne, men for Teige er dette på en måte bare grunnfjellet. Inni klangen skjer det masse; den flommer over av nyanser og sjatteringer og er så meningsmettet at den treffer tilhøreren rett i mellomgulvet.

 Vi gratulerer med velfortjent pris!

Vår anmeldelse av Elektra finner du her: 



Nyheter