Noter og unoter
Nytt om plater og festspill i Dresden.
Christophe Rousset: Le manuscrit de Madame le Théobon
På platen Le manuscrit de Madame le Théobon (Aparté AP256), som slippes 18. februar, fremfører tidligmusikkspesialisten Christophe Rousset verker fra et manuskript han fant på eBay i 2004. Det inneholdt cembalostykker tilegnet Ludvig den 14.s elskerinne Madame de Théobon, som Solkongen hadde et forhold til i perioden 1670-73 – da hun fikk sparken. Hun spilte cembalo ved hoffet, der hun blant annet hadde Jean-Baptiste Lully som lærer. Han har skrevet ca. halvparten av stykkene på platen, men også andre populære komponister fra denne tiden som Jacques Champion de Chambonnières, Jean-Henri d'Anglebert, Ennemond Gaultier og Nicholas Lebègue er representert. Rousset spiller på et restaurert Nicolas Dumont-cembalo fra 1704, og ca. en fjerdedel av stykkene blir med dette innspilt for første gang.
Black Renaissance Woman
Den amerikanske pianisten og musikkforskeren Samantha Ege, har satt seg fore å rette søkelyset på svarte kvinnelige komponister. I fjor ga hun ut en plate med komponisten Florences Prices Fantasie Nègres. 28. februar slipper hun platen Black Renaissance Woman (Lorelt LNT145), med musikk av medlemmer av miljøet som ble kalt Black Chicago Renaissance i de første tiår av 1900-tallet. Det bestod av fem kvinnelige komponist-pianister med tildels høy utdannelse og fremførelser av alt fra klaverstykker til symfonier: Helen Eugenia Hagan (1891-1964), Nora Douglas Holt (1884-1974), Florence Price (1887-1953), Betty Jackson King (1928-1994), Margaret Bonds (1913-1972). Verkene deres har tildels gått tapt, men blir nå reddet takket være Eges prosjekt som er tildelt American Musicological Societys Noah Greenberg Award.
Ros til Sonoko Miriam Welde og Marius Neset
I januar havnet Grieg-innspillingen til Lise Davidsen og Leif Ove Andsnes på Gramophones kortliste for Recording of the Year. Nå har to norske plater til fått svært fordelaktig omtale i samme magasin: Sonoko Miriam Weldes debutalbum (Lawo Classics LWC 1222), med Max Bruch og Samuel Barbers fiolinkonserter samt Ralph Vaughan Williams’ The Lark Ascending omtales som en meget imponerende platedebut. Spesielt sistnevnte verk fremheves av kritiker Charlotte Gardner. – Også saksofonist og komponist Marius Nesets plate Manmade oppnår full score. Her fremfører han sin saksofonkonsert, som har gitt navn til platen, og stykkene Windless, Every Little Step og A Day in a Sparrow’s Life sammen med Bergen Filharmoniske Orkester og Edward Gardner (Chandos CHSA 5298).
Dresden musikkfestspill
Dresdner Musikfestspiele finner sted i perioden 11. mai til 10. juni under mottoet «MAGI». Der tilbys et program som fortsetter det bredspektrede perspektivet intendant Jan Vogler og hans team har arbeidet med siden 2008. Etter de siste to årenes tilstander uttrykker han følgende: «Spesielt i disse tider har kunstnere, så vel som publikum, blitt oppmerksom på betydningen av kunst og kultur. Jeg ser frem til et livlig og kreativt år som vil frigjøre store mengder inspirasjon og energi til glede for mange mennesker.» Fullt festivalprogram finner du her.