Nye bestillingsverk til Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival
Bente Johnsrud kan se tilbake på mer enn 135 bestillingsverk når hun i mars inviterer til sin 26. Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival.
- I år blir det to urfremføringer; et rekviem av Tyler Futrell og Eivind Buenes Leçons de Ténèbres., forteller en entusiastisk festivaldirektør.
Futrells Stabat mater ble urfremført på festivalen i 2022, og Johnsrud har sjelden opplevd så mange positive, overveldende og ektefølte tilbakemeldinger som etter urfremføringen den gangen. Verket er også nominert til Årets verk 2023 av Norsk Komponistforening.
- Vi ønsket derfor å bestille et rekviem fra samme komponist som skal urfremføres av Ensemble Allegria og Solistkoret, under ledelse av Grete Pedersen. Futrell ønsker å kombinere de tradisjonelle rekviem-tekstene med dikt av Rolf Jacobsen. Komponisten har brukt tekster Jacobsen skrev det året kona døde. De handler blant annet om hva sorgen betyr for mennesker i dag, forteller Johnsrud.
Händel
Under de siste festivalene har hun vært lojal mot utøverne som fikk sine konserter avlyst under pandemien. Når hun nå er ferdig med det, er friheten større når det gjelder å sette sammen program.
- Publikum er glad i Händel. Denne gangen presenterer vi hans musikk i både gammel og ny drakt. Det skjer allerede under åpningskonserten fredag 8.mars i Oslo Domkirke. Det kritikerroste italienske tidligmusikkensemblet Accademia Bizantina og dirigent Ottavio Dantone har gjestet festivalen en rekke ganger. Denne gangen åpner de festivalen med oratoriet Il trionfo del Tempo e del Disinganno. Tittelen kan oversettes til Tidens og sannhetens triumf og regnes som et av G.F. Händels aller vakreste og mest uttrykksfulle verk. Dette er komponistens første oratorium og ble skrevet i 1707 da han var 22 år gammel.
Jephtha
På avslutningskonserten fremfører det franske ensemblet Les Talens Lyriques, det belgiske Chœur de Chambre de Namur og et knippe solister G.F. Händels store oratorium Jephtha fra 1751. Oratoriet er en dramatisk fortelling om pasjon, frelse, offer, forsakelse, tro og tvil.
Georgia
Av andre spennende konserter nevner Johnsrud koret fra Georgia, Didgori Ensemble
- Georgia ble kristnet på 300-tallet og har en lang historie med georgisk-ortodoks kristendom og en særegen polyfon sangtradisjon. Den polyfone tradisjonen, ofte for tre stemmer, har sine røtter i førkristne folketoner, og repertoaret finnes i mange sjangere og regionale varianter. Tradisjonen ble satt på UNESCOs verdensarvliste i 2001. Som en del av den georgisk-ortodokse liturgien har den sakrale polyfonien vært gjenstand for flere perioder med undertrykkelse, både i tiden under Det russiske imperiet og senere Sovjetunionen.
Tradisjonen ble likevel bevart muntlig i klosterskoler rundt om i landet. Siden selvstendigheten i 1991 har den på ny sett en oppblomstring. Polyfonien har i dag etablert seg som uttrykk for Georgias religiøse identitet og kulturarv. Med dette prosjektet presenterer vi kirkemusikk fra en av verdens eldste kristne nasjoner.
I forkant av konserten vil norske Svend Waage, sanger og musikkviter, holde en innledning, forteller Johnsrud.
Hun trekker også frem den unge, norske organisten Victoria Ulriksen som allerede har en internasjonal karriere. Ulriksen er elev at Kåre Nordstoga.
Gjermund Larsens trio kommer. Det samme gjør Juniororkesteret til Barratt Due og studenter fra Norges musikkhøgskole. Nevnes må også konserten der Oslo Domkor og Bergen Domkor fremfører Rakhmaninovs Vesper.