The Tallis Scholars er blant gjesteensemblene under Kirkemusikkfestivalen i 2021. Foto: Rodrigo Pérez
The Tallis Scholars er blant gjesteensemblene under Kirkemusikkfestivalen i 2021. Foto: Rodrigo Pérez

Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival 2021

Kirkemusikkfestivalen i Oslo, som skulle begynt 13. mars, var den første norske festivalen som ble koronaavlyst. Klok av skade legger festivalen nå ut fullt program for 2021, men opplyser samtidig at de arbeider med en plan B. Koronasituasjonen innebærer også at de ikke legger ut billetter for salg før 1. februar. I programmet redegjøres det for en rekke smitteverntiltak, det utstedes blant annet ikke festivalpass.

La oss håpe at plan A lar seg gjennomføre, for det er mye å glede seg til i festivalperioden fra 12. til 21. mars, som er en uke før Palmesøndag. Festivalen ønsker derfor å hente frem påskehøytidens glemte og ukjente skatter med tidebønner, vekselsanger, pasjoner og salmer. Samtidig vil det settes lys på Bibelens lidelseshistorier og knytte dem opp mot vår tids lidelseshistorier og ensomhet.

Det som skulle vært avslutningskonsert i år, blir i stedet neste års åpningskonsert, urfremførelsen av Bent Sørensens Matteuspasjon med Det Norske Solistkor og Ensemble Allegria. Mens avslutningskonserten 21. mars blir Händels La Ressurezione (Oppstandelsen) fremført av Accademia Bizentina fra Italia.

Fra utlandet kommer kor som The Tallis Scholars med dirigenten Peter Phillips, med renessansemusikk av Josquin des Prez, Tomás Luis de Victoria og Carlo Gesualdo, og Wiener Sängerknaben med Orchester Wienerakademie fremfører Mozart og Haydn. Den tyske kvintetten Amarchord består av tidligere sangere i Thomanerchor i Leipzig, i sin tid grunnlagt av J.S.Bach. Sistnevnte står på programmet når L’Orfeo Barockorchester under sin leder Michi Graigg har konsert med den svenske tenoren Anders Jerker Dahlin. Mer Bach blir det når Christian Ihle Hadland fremfører Goldbergvariasjonene og Sandra Lied Haga spiller noen av Cellosuitene. Beethoven-markeringen som «forsvant» i fjor tas igjen når den danske pianisten Katrine Gislinge spiller sonatene Appassionata, Pathetique og Måneskinn.

Sin vane tro satser festivalen på urfremførelser, blant dem den islandske komponisten Hugi Guðmundssons The Gospel of Mary, som handler om kvinners plass i oldkirken og i kretsen rundt Jesus. Henrik Hellstenius har skrevet verket Together for Nordic Voices, Ellen Ugelvik og Jennifer Torrence, og temaet er relasjonen mellom mennesker i en liberalkapitalistisk epoke. Samiske Georg Buljo får fremført sitt verk OKTAN, som belyser det å være en del av den samiske storfamilien. Verket er skrevet for Det Norske Jentekor.

Vi krysser fingrene, og henviser ellers til programmet.



Nyheter