To nye cellokonserter på to uker
Amalie Stalheim lar seg ikke stoppe av pandemien. I løpet av inneværende og neste uke skal hun gi Norden-premiere og urfremførelse på to nye nordiske cellokonserter.
I Stavanger tilbringer hun ti karantenedøgn – hun er bosatt i Stockholm på niende året – før hun på torsdag og fredag fremfører svenske Anders Hillborgs nye cellokonsert med Stavanger Symfoniorkester under ledelse av James Gaffigan. Verket ble skrevet til den tysk-franske cellisten Nicola Alstaedt som urfremførte det i fjor, og fremførelsen i Stavanger blir dermed den første i Norden.
Uken etter urfremfører hun Knut Vaages cellokonsert med Kringkastingsorkestret under ledelse av Eivind Aadland. Samme uke spiller hun inn konserten på plate.
Ny musikk er en stor del av Stalheims repertoar. Hun har selv bestilt og urfremført flere cellokonserter, blant dem Anna Laurins Dobbeltkonsert for marimba og cello og Anders Nilssons cellokonsert.
- De siste to-tre årene har jeg urfremført minst to verk per år. Og slik ser det ut som det fortsetter fremover. Ellers spiller jeg en del ny musikk som jeg ikke har urfremført, av f.eks. Gulda, Sallinen og Saariaho. Jeg har nettopp spilt inn Thoresens cellokonsert med Oslo-Filharmonien på plate. De fleste konsertene jeg spiller er fra det tradisjonelle cellorepertoaret, som Haydn, Elgar, Tsjaikovskij og Dvorák, men jeg syns jeg har funnet en god balanse mellom nyskrevne konserter og de jeg er oppvokst med og som ligger mitt hjerte nær. Det er spennende å kunne samtale og samarbeide med komponistene, og det er en utrolig viktig del av å være musiker i dag nettopp å spille musikken som skrives nå. Når jeg bestiller verk er det selvsagt dels av egeninteresse og hvilken type musikk som berører meg, men det er også med en forhåpning om å kunne utvide cellorepertoaret og spille musikk som er aktuell i dag. Og bare tenk hvis noen hadde bestilt en cellokonsert av Mozart eller Brahms på den tiden de levde..!
Karantenen tilbringer hun og hennes trofaste følgesvenn, en cello bygget av F. Ruggieri i 1687, utlånt av Anders Sveaas Almennyttige Fond, i en stor leilighet i Stavanger.
- Jeg kan ikke si nok ganger hvor glad jeg er over å bo et sted der jeg kan øve for fullt, uten å forstyrre hotellnaboen, som jo er alternativet med karantenehotell. Dessuten både lage egen mat og gå turer i vakre Stavanger. Ettersom jeg uansett skal øve veldig intenst disse siste ti dagene før konserten, så passer det ganske greit å være i karantene. Og på kveldene skyper jeg med familie, venner og kjæreste, så karantene-tilværelsen er slett ikke så verst.
Begge konsertene streames. Mer informasjon finner du her:
Stavanger Symfoniorkester
og
Kringkastingsorkestret