Arne Nordheim: The Tempest Suite from the Ballet
BFO OG NORDHEIM
Arne Nordheim var Norges fremste og mest respekterte komponist fram til sin død i 2010, og en av få skikkelser i vestlig samtidsmusikk som var i stand til å bevege seg bort fra tradisjonelle harmoniske relasjoner samtidig som han bevarte en distinkt evne til å kommunisere bredt med sin slående, fysiske musikk.
Bergen Filharmoniske Orkester har vært langt fra uimottakelig for denne musikkens krefter. Orkesteret var en forkjemper for den gjennom hele komponistens liv, og sto for urframføringen av hans første orkesterverk, Canzona, og også det siste, Fonos. Orkesteret har hatt en rekke framføringer av Nordheims orkesterverker og har spilt inn Tenebrae (cellokonsert), Aurora og Wirklicher Wald. I 1992 sto Nordheim i fokus under Festspillene i Bergen, da orkesteret urframførte Magic Island, en revidert versjon av Be Not Afeard(utgangspunktet for Stormen).
Nordheims musikk til Stormen maner fram en musikalsk verden like flyktig som Shakespeares sceniske motstykke – en verden der tiden slik vi kjenner den, knapt nok eksisterer, på linje med en rekke andre holdepunkter (blant annet tekst). Det er en verden av «forvandlet, harmonerende lyrisk karakter», for å sitere en kritiker, der vi tydelig kan høre Nordheims sentrale kreative trang til å forene enkelt, forståelig materiale med sine egne utstrakte planer og teknikker. For dirigenten Edward Gardner trekker prosessen oss inn i en «vakker, forførende verden» og musikk med «en glød som bare kan være Nordheims». Den norske sopranen Beate Mordal og den engelske barytonen Jeremy Carpenter bidrar som solister i dette
mesterverket fra vår egen tid