Refleksjoner i mørket


Reflekskledde veiarbeidere inspirerte Holly Harrison da Sydney stengte ned under pandemien. Eivind Aadland dirigerer musikk av Harrison, Ludwig van Beethoven og Frédéric Chopin, med Yeol Eum Son som solist i Chopins Pianokonsert nr. 2.


Australske Holly Harrison (f. 1988) lot seg inspirere av selvlysende veiarbeidere da hun skrev orkesterverket Hi-Vis. Tittelen er en forkortelse for high-visibility clothing, på norsk refleksklær. Under nedstengningen i 2020 pågikk det omfattende veiarbeid på kvelds- og nattestid utenfor hjemmet hennes i Sydney. Harrison syntes all boringen, pipingen og blinkingen var en oppkvikkende påminnelse om at det fantes mennesker der ute. Eivind Aadland dirigerte urfremførelsen med Tasmania Symfoniorkester våren 2022.

Frédéric Chopin (1810–1849) hadde akkurat fylt 20 år da han urfremførte sin Pianokonsert nr. 2 i hjembyen Warszawa i mars 1830. Han skrev den drømmeaktige andresatsen året før, heftig avstandsforelsket i en jevnaldrende sopran. Pianoet var med i all musikken Chopin skrev, og pianokonsertene var hans eneste orkesterverk – en slags nødvendighet for slå gjennom som pianokomponist. Pianokonserten stod på Chopins første konsertprogram da han kom til Paris i 1832, der han snart ble utropt til sin tids store nyskaper ved klaveret.

Høsten 1806 besøkte Ludwig van Beethoven (1770–1827) greven Franz von Oppersdorff på slottet hans, som i dag ligger helt sør i Polen. Beethoven kom rett fra en heftig krangel med en annen adelsmann som lenge hadde vært hans venn og velgjører. Greven hadde sitt eget orkester som ønsket komponisten velkommen med å spille hans andre symfoni. Snart bestilte greven en ny symfoni i samme ånd som skulle bli Beethovens Symfoni nr. 4. Med sin Haydn-aktige munterhet utgjør de tydelige kontraster til hans tredje og femte symfoni.


04.april 2024 19:00 - 04.april 2024 20:45

Oslo Konserthus

Oslo Filharmonien

Arrangement: Orkester

Fylke: Oslo


Lignende arrangement