© Warner Classics – photo by Marco Borggreve
© Warner Classics – photo by Marco Borggreve

Vilde Frang med nytt album!

Vilde Frang, i samarbeid med pianist Michail Lifits, har satt sammen et program som forener musikken til to fiolinist komponister fra det tidlige 19. århundre, Franz Schubert og Niccolò Paganini. Til tross for at de levde svært ulike liv og befant seg i mangfoldig estetiske verdener, finner man koblinger mellom dem.

Vilde Frang, i samarbeid med pianist Michail Lifits, har satt sammen et program som forener musikken til to fiolinist komponister fra det tidlige 19. århundre, Franz Schubert og Niccolò Paganini. Til tross for at de levde svært ulike liv og befant seg i mangfoldig estetiske verdener, finner man koblinger mellom dem.
Gjennom denne sammenstillingen ønsker Frang å fremheve Shuberts kapasitet for virtuositet og Paganinis musikalitet og sårbarhet.«Det er kontrasten som appellerer til meg», forteller hun. For Frang er den viktigste koblingen mellom Schubert og Paganini selve inspirasjonen de begge fant i den menneskelige stemme.
Albumet inkluderer variasjoner som Paganini skrev fra operaer av Rossini (Tancredi) og Paisiello (La Molianara), og «the Grand Caprice» som fiolinisten Heinrich Wilhem Ernst – ansett som Paganinis største etterfølger – baserte på en av Schuberts mest spennende sanger, Erlkönig. Den tar for seg et dikt av Goethe som forteller om en hektisk ridetur på nattestid med en far og hans sønn, som blir fristet av en ond ånd, Erlkönig. Innen de når sitt mål, er sønnen død.

«Erlkönig er en gave til fiolinisten. Det er en presisjon og nøyaktighet i Ernst transkripsjon som fungerer så godt at det høres ut som den ble skrevet for fiolin. I tillegg kommer utfordringen med å karakterisere den galopperende hesten, faren, sønnen og selve Erlkönig».



Paganini, født i 1782, opplevde en enorm suksess som en virtuos utøver. Han levde fram til 1840, 12 år etter Shuberts død i en alder av 31. «Det er en ekstrem kontrast mellom Paganini, som ble en levende legende, og Shubert, som tragisk nok ikke oppnådde berømmelsen han fortjente», forteller Frang. Våren 1828, bare måneder før hans død, så Shubert at Paganini spilte en konsert i Wien, der fiolinisten skapte en sensasjon. Han kjøpte billetter for seg selv og to venner – sannsynligvis med pengene han hadde tjent fra en suksessfull konsert 26. mars. Dessverre mottok Schuberts konsert lite dekning blant den wienske presse, kanskje fordi Paganini var i det musikalske søkelyset på den tiden. Etter at Schubert hørte Paganini spille i Wien i 1828, skrev han «jeg har hørt en engel synge».

Frang siterer Paganinis innflytelse på Schubert i arbeider slik som the Rondeau brilliant in B minor, D 895, og the Fantasie in C major, D 943, begge sannsynligvis komponert for den unge fiolinisten Josef Slavík. Da Frédéric Chopin hørte han spille skrev han «Han spiller som en Paganini, men en Pagainini som er fornyet, en som med tiden vil overgå den første … Han gjør lytteren målløs og bringer tårer til øynene.» Dessverre døde Josef Slavík i 1983 i en alder av 27.

«Det er mye virtuositet å finne i Schuberts musikk for fiolin, men den er også veldig nøye og delikat laget,»sier Vilde Frang. «Han kan være fem år gammel i en frase og 75 år i den neste, eller begge aldre i samme frase. Når du spiller musikken hans, kan det føles som å gå på eggeskall. Heller enn å forsøke å tvinge musikken til å skje, må du la det skje av seg selv».

«Når det kommer til Paganini, så kunne også han være en veldig lyrisk komponist. Han elsket tross alt kunsten ved en sang, og komponister som Brahms, Rachmaninov, Liszt og Lutosławski fant alle inspirasjon i hans arbeid. Jeg foretrekker å assosiere han med oppriktighet, renhet og en følelse adel. Det er nesten religiøs renhet i noen av hans Caprices, og hans Cantabile, som jeg spiller på dette albumet, er litt som et hellig øyeblikk: det er som en bønn.»


Kalender

CD-anmeldelser

Vårt konserthus


  • Rachmaninoffs Pianokonsert nr. 2

    Oslo-Filharmonien med solist Håvard Gimse og dirigent Vasily Petrenko spiller Rachmaninoffs Pianokonsert nr. 2.

  • Tsjajkovskijs Symfoni nr. 4

    Oslo Filharmoniske Orkester

  • Johann Sebastian Bach: Christmas Oratorio

  • Oslo Filharmoniske Orkester

    Symphony No. 1 / Gustav Mahler / Klaus Mäkelä

    See More
  • Lawoclassics

    Prokofiev Symphony No. 5 & Myaskovsky Symphony No. 21 with Vasily Petrenko and Oslo Philharmonic

    See More
  • Se dagens luke (8) i Warner Classics julekalender.

    Eric Lu spiller Schubert: Piano Sonata in A major

    See More
  • Mariam Batsashvili - Piano ( hel konsert)

    Mariam Batsashvili fremfører en recital av Franck, Schumann, Liszt og mer på Wigmore Hall (okt 2020). Nyt denne live konserten til den unge georgiske pianisten Mariam Batsashvili i Wigmore Hall i London, hvor hun fremførte solo pianostykker av Franck, Ravel, Thalberg, Schumann og Liszt..

  • BEETHOVEN Symphony No 5 - Eschenbach

     Göteborgs Symfoniker

  • Det Norske Kammerorkesterets Julekalender

     Se første luke hos Det Norske Kammerorkester.Lukene kan åpnes hver dag kl. 11 fra 1. desember til julaften.

    See More
  • Warner Classics - Julekalender

    Første video fra Warner Classic`s julekalender er publisert. 🎄

    See More
  • Valdres Sommersymfoni

    Festival highlights 2019

    See More
  • Norges musikkhøgskole (NMH)

    Norges musikkhøgskole (NMH) er en ledende kunstfaglig og vitenskapelig høgskole med over 750 studieplasser. Vi har Norges største fagmiljø i musikk og utdanner profesjonelle utøvere, kirkemusikere, dirigenter, komponister, musikkteknologer, musikkpedagoger og musikkterapeuter.

    See More

Artikler